ואתחנן: מה נכלל בדיבר הראשון?

 

יסוד האמונה בפרשת ואתחנן - יש מצוי ראשון שממנו הכול מתחיל

אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ

🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.

📜 לשון הרמב"ם

יְסוֹד הַיְסוֹדוֹת וְעַמּוּד הַחָכְמוֹת, לֵידַע, שֶׁיֵּשׁ שָׁם מָצוּי רִאשׁוֹן. וְהוּא מַמְצִיא כָּל נִמְצָא, וְכָל הַנִּמְצָאִים מִשָּׁמַיִם וָאָרֶץ וּמַה שֶּׁבֵּינֵיהֶם - לֹא נִמְצְאוּ אֶלָּא מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ.

וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁהוּא אֵינוֹ מָצוּי, אֵין דָּבָר אַחֵר יָכוֹל לְהִמָּצְאוֹת. 

וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת, שֶׁאֵין כָּל הַנִּמְצָאִים מִלְּבַדּוֹ מְצוּיִים, הוּא לְבַדּוֹ יִהְיֶה מָצוּי, וְלֹא יִבָּטֵל הוּא לְבִטּוּלָם. שֶׁכָּל הַנִּמְצָאִים צְרִיכִין לוֹ וְהוּא בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ צָרִיךְ לָהֶם וְלֹא לְאֶחָד מֵהֶם.

לְפִיכָךְ אֵין אֲמִתָּתוֹ כַּאֲמִתַּת אֶחָד מֵהֶם.

הוּא שֶׁהַנָּבִיא אוֹמֵר "וַה' אֱלֹהִים אֱמֶת". הוּא לְבַדּוֹ הָאֱמֶת, וְאֵין לְאַחֵר אֱמֶת כַּאֲמִתָּתוֹ. וְהוּא שֶׁהַתּוֹרָה אוֹמֶרֶת "אֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ", כְּלוֹמַר אֵין שָׁם מָצוּי אֱמֶת מִלְּבַדּוֹ כְּמוֹתוֹ.  

הַמָּצוּי הַזֶּה הוּא אֱלֹהֵי הָעוֹלָם אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ. וְהוּא הַמַּנְהִיג הַגַּלְגַּל, בְּכֹחַ שֶׁאֵין לוֹ קֵץ וְתַכְלִית, בְּכֹחַ שֶׁאֵין לוֹ הֶפְסֵק. שֶׁהַגַּלְגַּל סוֹבֵב תָּמִיד, וְאִי אֶפְשָׁר שֶׁיִּסֹּב בְּלֹא מְסַבֵּב. וְהוּא בָּרוּךְ הוּא הַמְסַבֵּב אוֹתוֹ בְּלֹא יָד וּבְלֹא גּוּף.  

וִידִיעַת דָּבָר זֶה, מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁנֶּאֱמַר "אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ". 

וְכָל הַמַּעֲלֶה עַל דַּעְתּוֹ שֶׁיֵּשׁ שָׁם אֱלוֹהַּ אַחֵר חוּץ מִזֶּהעוֹבֵר בְּלֹא תַּעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי", וְכוֹפֵר בָּעִקָּר, שֶׁזֶּהוּ הָעִקָּר הַגָּדוֹל שֶׁהַכּל תָּלוּי בּוֹ.

◼️

🔍 ביאור בעברית מדוברת

יש מצוי ראשון - והוא מקור הכול!

הוא קיים תמיד, והוא זה שברא את כל מה שיש - את העולם, השמיים, הארץ, וגם כל מה שביניהם.
ואם רק נחשוב לרגע כאילו הוא לא קיים - אז שום דבר אחר לא היה יכול להתקיים.

אבל גם ההפך נכון: אם כל מה שבעולם ייעלם - הוא, ה', יישאר קיים לגמרי.
למה?
כי כל מה שיש - תלוי בו.
אבל הוא - לא תלוי בשום דבר.
אנחנו - קיימים רק בזכותו.
הוא - קיים מעצמו ובאופן מוחלט.
הוא האמת היחידה, ואין עוד שום דבר שקיומו "אמיתי" כמוהו.
וכמו שכתוב בתורה: "אין עוד מלבדו" - כלומר, אין עוד מציאות עצמאית באמת, חוץ ממנו.
הוא מניע את הכול - בלי גוף, בלי ידיים, בכוח שאין לו גבול.
והרי ברור - כל דבר שזז, צריך מישהו שיזיז אותו.
אז מי מסובב את כל הגלגלים של היקום? רק הוא.
וזוהי מצווה כמו שנאמר: "אנכי ה' אלוהיך" - זה הציווי להאמין בה'.
מי שחושב אחרת – כופר בעיקר, כלומר מכחיש את היסוד הכי חשוב ביהדות, שהכול תלוי באל אחד ויחיד.

היסוד הכי בסיסי, והבסיס לכל חכמה, הוא לדעת שיש אלוקים!

כל מה שקיים - נברא רק בגלל שהוא רצה בו.
לכן המציאות שלו שונה מהמציאות של כל דבר אחר.
כמו שאמר הנביא: "ה' אלוקים - אמת".

האלוקים הזה - הוא מנהיג העולם, מושל בארץ, והוא זה שמסובב את כל כוכבי השמיים והיקום.

לדעת את כל זה - זו מצוות עשה מהתורה.
ולחשוב שיש עוד מישהו או משהו אחר שיכול לפעול בכוחו - זה איסור חמור, שנאמר עליו: "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני".

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר