למה סירב סיחון לתת מעבר בארצו

 

מגדל שמירה צמוד לגדר גבול

משל השומר והכרם • סיחון כשומר כנען • איך הקב"ה מסר אותו לישראל בלי מאמץ

אֹכֶל בַּכֶּסֶף תַּשְׁבִּרֵנִי וְאָכַלְתִּי וּמַיִם בַּכֶּסֶף תִּתֶּן לִי וְשָׁתִיתִי רַק אֶעְבְּרָה בְרַגְלָי
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.

📜 לשון מדרש 'במדבר רבה'

אֶמְשֹׁל לְךָ מָשָׁל, לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה:
לְשׁוֹמֵר, שֶׁנָּטַל שְׂכָרוֹ לִשְׁמֹר גֶּפֶן אוֹ תְּאֵנָה. בָּא אֶחָד, וְאָמַר לוֹ: 'עֲבֹר מִכָּאן שֶׁאֲנִי בּוֹצֵר אֶת הַכֶּרֶם'.
אָמַר לוֹ: 'אֲנִי, אֵינִי יוֹשֵׁב לִשְׁמֹר אֶלָּא בִּשְׁבִילְךָ, וְאַתָּה בָּאתָ לְבָצְרָהּ?'

כָּךְ סִיחוֹן, נָטַל שְׂכָרוֹ מִכָּל מַלְכֵי אֶרֶץ כְּנַעַן, וְהָיוּ מַעֲלִין לוֹ מִסִּין, שֶׁהָיָה מַמְלִיךְ אוֹתָן.

הוּא וְעוֹג, שְׁקוּלִין כְּנֶגֶד כֻּלָּן, שֶׁנֶּאֱמַר "לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן וּלְכֹל מַמְלְכוֹת כְּנָעַן".

אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל: 'נַעֲבֹר בְּאַרְצְךָ לִכְבּשׁ אֶת הַמַּלְכוּת'.
אָמַר לָהֶם: 'אֵינִי יוֹשֵׁב, אֶלָּא לְשָׁמְרָם מִפְּנֵיכֶם'.
וְלֹא נָתַן סִיחֹן אֶת יִשְׂרָאֵל עֲבֹר בִּגְבֻלוֹ.


בְּמַחֲשָׁבָה עָשָׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לְמָסְרוֹ בְּיָדָן שֶׁלֹא בְצַעַר.

כְּתִיב "סִיחֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יוֹשֵׁב בְּחֶשְׁבּוֹן".
אִלּוּ חֶשְׁבּוֹן מְלֵאָה יַתּוּשִׁים - אֵין כָּל בְּרִיָּה יְכוֹלָה לְכָבְשָׁהּ,
וְאִלּוּ הָיָה סִיחוֹן בְּבִקְעָה - אֵין כָּל בְּרִיָּה יְכוֹלָה לִשְׁלֹט בּוֹ,
וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁהָיָה גִבּוֹר וְשָׁרוּי בְּעִיר מִבְצָר.


אִלּוּ יוֹשֵׁב לוֹ בָּעֲיָרוֹת שֶׁלּוֹ, הוּא וְאֻכְלוּסָיו, הָיוּ יִשְׂרָאֵל מִתְיַגְּעִין בּוֹ, לִכְבּשׁ אֶת כָּל עִיר וָעִיר.
אֶלָּא, כִּנְּסָן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִפְנֵיהֶם לְמָסְרָן בְּיָדָן בְּלֹא צַעַר. 
וְכֵן הוּא אוֹמֵר "רְאֵה הַחִלֹּתִי תֵּת לְפָנֶיךָ", הָרְגוּ אֶת כָּל גִּבּוֹרָיו שֶׁיָּצְאוּ לִקְרָאתָן, וְחָזְרוּ עַל הַנָּשִׁים וְהַטַּף שֶׁלֹא בִּיגִיעָה.
לְכָךְ כְּתִיב: "וַיֶּאֱסֹף סִיחֹן", "וַיִּקַח יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הֶעָרִים הָאֵלֶּה".

◼️

🔍 ביאור בעברית מדוברת

הפסוקים מספרים שעם ישראל ביקש מסיחון מלך האמורי רשות לעבור דרך ארצו כדי להגיע לארץ כנען:

"אֹכֶל בַּכֶּסֶף תַּשְׁבִּרֵנִי... רַק אֶעְבְּרָה בְרַגְלָי"
כלומר - לא ניגע בכלום, רק תן לנו לעבור בשלום.

🔹 המדרש מדמה זאת למשל:
כמו שומר בכרם שקיבל שכר כדי לשמור שלא יקטפו ממנו. אם מישהו בא לקטוף ואומר "תן לי להיכנס", משיב לו השומר: "אני פה בדיוק כדי למנוע ממך לעשות את זה!"

כך גם סיחון, מלך חזק, קיבל "שכר" - כבוד ומעמד ממלכי כנען, כי הוא הגן עליהם. כשהגיעו ישראל וביקשו לעבור כדי לכבוש את הארץ, אמר להם:
"אני בדיוק שומר עליהם מפניכם - לא אתן לכם לעבור."

🔹 כמה חזק היה סיחון?
המדרש מדגיש עד כמה הוא ועירו היו בלתי חדירים:

  • אם היה יושב במקום פתוח, לבד - גם אז לא היו מצליחים לנצח אותו.

  • אם העיר הייתה ריקה (מלאה רק יתושים), גם אז קשה היה לכובשה.

  • אבל בפועל הוא גם מלך חזק מאוד וגם ישב בעיר מבוצרת - לכאורה בלתי מנוצח.

🔹 אז איך ניצחו אותו בקלות?
הקב"ה הכניס את כל חייליו לעיר אחת כדי שישראל לא יצטרכו לרדוף אחרי ערים רבות - ובכך מסר את כולם לישראל בלי מאמץ.

כמו שנאמר: "ראה החילותי תת לפניך", כלומר: ה’ התחיל בעצמו את הכניסה לארץ, לא בכוח של ישראל - אלא בסיוע משמים.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר