בין "חַם השמש" ל"כחֹם היום": רמז דק בזמן ובמשמעות
וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם
בכמה מקראות נוספים מצאנו את הביטויים "חם היום" ו"חם השמש".
- "וַיִּלְקְטוּ אֹתוֹ בַּבֹּקֶר ... וְחַם הַשֶּׁמֶשׁ וְנָמָס" (שמות טז, כא)
- "וַיֹּאמְרוּ ... לְאִישׁ יָבֵישׁ גִּלְעָד מָחָר תִּהְיֶה לָכֶם תְּשׁוּעָה כְּחֹם הַשָּׁמֶשׁ" (שמואל א יא, ט)
- "וַיְהִי מִמׇּחֳרָת ... וַיַּכּוּ אֶת עַמּוֹן עַד חֹם הַיּוֹם" (שמואל א יא, יא)
- "וַיָּבֹאוּ כְּחֹם הַיּוֹם אֶל בֵּית אִישׁ בֹּשֶׁת וְהוּא שֹׁכֵב אֵת מִשְׁכַּב הַצׇּהֳרָיִם" (שמואל ב ד, ה)
- "וָאֹמַר לָהֶם לֹא יִפָּתְחוּ שַׁעֲרֵי יְרוּשָׁלִַם עַד חֹם הַשֶּׁמֶשׁ" (נחמיה ז, ג)
האם מדובר בזמנים שונים ביום?
הגמרא במסכת ברכות (כ"ז ע"א) דנה בשעת הקרבתו של קרבן התמיד, וקובעת:
- "וחם השמש״ = 4 שעות מתחילת היום.
- ״כחם היום״ = 6 שעות מתחילת היום.
רש"י (שם) מבאר כי בארבע שעות - רק בשמש חם, אבל בצל עדיין צונן. לעומת זאת בשש שעות - שורר החום גם בצל.
מכאן, שמועד חם היום מאוחר מחם השמש.
הדבר גם נתמך בפסוק הריגת איש בשת, שהרי בפירוש נכתב "והוא שוכב את משכב הצהריים".
ברם:
הדבר מעורר קושי בהבנת האירועים הבאים:- שאול מבטיח להושיע את יושבי יבש גלעד "מחר כחם השמש" (פסוק ט), אבל בפועל סיים להכות את העמונים רק "עַד חֹם הַיּוֹם". האם לא קיים את הבטחתו ככתבה וכלשונה?
- נחמיה מורה שלא לפתוח את השערים עד "חם השמש". אלא שלמרבה הפלא כתב שם רש"י: "עַד חֲצִי הַיּוֹם".
נראה כי:
המועדים "חֹם היום" ו"חֹם השמש" זהים הם! שניהם מורים על השעה השישית (המאוחרת יותר).ואכן:
- זו שעת ישיבת אברהם בפתח האהל
- זו גם השעה בה הבטיח שאול את התשועה, וקיים.
- זו שעת שנת הצהריים של המלך איש בשת
- זו גם שעת פתיחת שערי ירושלים
הביטוי החריג הוא "וְחַם הַשֶּׁמֶשׁ".
יש הבדל בין "חַם הַשֶּׁמֶשׁ" ל- "חֹם הַשֶּׁמֶשׁ".
- חַם הַשֶּׁמֶשׁ = עת התחלת התחממות השמש = שעה רביעית, ומזמן זה והלאה החל המן המדברי להתמוסס.
- חֹם השמש = עת אמצע התחממות השמש = שעה שישית.
חיזוק לשוני:
- חַם (בפתח) = פועל/תואר: החדר חַם, השמש חַמה. מתאר פעולה מתרחשת, התחלה.
- חֹם (בחולם) = שם עצם: חֹם היום, חֹם הקיץ. מתאר מצב יציב, השעה הידועה של החום בצהריים.
