תרומה: יתד תקועה בקרקע

יתד אוהל תקועה עמוק בקרקע, עם חבל מתוח המחובר אליה

כיצד המילה "יתדות" עצמה מגלה את משמעותה 

לְכֹל כְּלֵי הַמִּשְׁכָּן בְּכֹל עֲבֹדָתוֹ וְכָל יְתֵדֹתָיו

על מהות ה'יתדות', כתב רש״י: "ואיני יודע אם תחובין בארץ… ואומר אני ששמן מוכיח עליהם… לכך נקראו יתדות".

וקשה להבין: מדוע עצם המילה "יתדות" מוכיחה שהן תקועות בארץ?

רש״י עצמו מביא סיוע מהפסוק "אֹהֶל בַּל יִצְעָן בַּל יִסַּע יְתֵדֹתָיו לָנֶצַח" (ישעיהו ל״ג כ׳).
אך גם כאן נשאלת אותה שאלה: מה בפסוק מלמד שהיתדות תקועות בקרקע ממש?

נראה ליישב כך:
המילה "יתדות" מסתיימת בקטע "דות", שהוא לשון בור בקרקע.
כך מצאנו במסכת בבא בתרא: "לא את הבור ולא את הדות",
וכן בראש השנה: "התוקע לתוך הבור או לתוך הדות".
היינו - "דות" היא חלל בקרקע, מקום שקוע.

ואכן, בפירושו שם בישעיהו, מבאר רש״י "היתידות שקושרים בהן מיתרי האוהל - בל יסע אותם מן הארץ ממקום תקיעתם, כמו ‘ויסיעו אבנים גדולות’ וכן ‘ויסעם עם הבריח’ - לשון תלישה".
כלומר, המילה "יִסַּע" אינה לשון נסיעה במובן של הליכה, אלא לשון תלישה ממקום חיבור ותקיעה.

מכאן מתבררת שיטתו של רש״י:
"יתדות" הן חפצים התקועים בקרקע עד כדי כך שהוצאתם נקראת "נסיעה" - תלישה.
והקשר הלשוני ל"דות" (בור בקרקע) מדגיש את עצם מהותם: דבר המשוקע באדמה.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר