כאן מעיינים (ויצא) - שמות 11 בני יעקב - המוזכרים בפרשה

 

תינוקייה במחלקת ילודים

מקרא ופירושו.

👈פרק כט פסוק לב:

מקרא:

וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן

וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה ה' בְּעָנְיִי 

כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי

ופירושו:

לאה נכנסה להריון וילדה את בנה הראשון - בנו הראשון של יעקב.

לאה קראה לבנה בשם 'ראובן', שמשמעו: ראה ה' את סבלי - שיעקב מעדיף את רחל על פניי, ונתן לי בן.

אשר על כן, מעתה תגבר אהבתו של בעלי כלפיי. 

👈פרק כט פסוק לג:

מקרא:

וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן

וַתֹּאמֶר כִּי שָׁמַע ה' כִּי שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן לִי גַּם אֶת זֶה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ שִׁמְעוֹן

ופירושו:

לאה נכנסה להריון וילדה את בנה השני - בנו השני של יעקב.

לאה קראה לבנה בשם 'שמעון', שמשמעו: התפללתי לה' על שאני מרגישה שנואה, והוא שמע אותי ונתן לי גם את הבן הזה. 

👈פרק כט פסוק לד:

מקרא:

וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן

וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי

ופירושו:

לאה נכנסה להריון וילדה את בנה השלישי - בנו השלישי של יעקב.

לאה קראה לבנה בשם 'לוי', שמשמעו: מעתה, בעלי יתלווה ויתקרב אליי, שהרי השלמתי את חלקי  (רבע) מתוך 12 הבנים שעתידים להיוולד לו.

👈פרק כט פסוק לה:

מקרא:

וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן

וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה' עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה

וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת

ופירושו:

לאה נכנסה להריון וילדה את בנה הרביעי - בנו הרביעי של יעקב.

לאה קראה לבנה בשם 'יהודה', שמשמעו: עכשיו אני צריכה להודות לה' כי זכיתי ללדת 4 בנים מתוך ה- 12 (כלומר שליש, ולא רק רבע).

ובשלב זה - הפסיקה מללדת.

👈פרק ל פסוק ה-ו:

מקרא:

וַתַּהַר בִּלְהָה וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן;

וַתֹּאמֶר רָחֵל דָּנַנִּי אֱלֹהִים וְגַם שָׁמַע בְּקֹלִי וַיִּתֶּן לִי בֵּן עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ דָּן

ופירושו:

בלהה שפחת רחל נכנסה להריון וילדה את בנה הראשון - בנו החמישי של יעקב.

רחל קראה לבן שפחתה בשם 'דן', שמשמעו: בתחילה, דן אותי אלוקים לחובה, ומנע ממני בנים. אח"כ, שמע את תפילתי, ושינה את דיני לזכות ונתן לי ילדים.

👈פרק ל פסוק ז-ח:

מקרא:

וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב;

וַתֹּאמֶר רָחֵל נַפְתּוּלֵי אֱלֹהִים נִפְתַּלְתִּי עִם אֲחֹתִי גַּם יָכֹלְתִּי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ נַפְתָּלִי

ופירושו:

בלהה שפחת רחל נכנסה להריון וילדה את בנה השני - בנו השישי של יעקב.

רחל קראה לבן שפחתה בשם 'נפתלי', שמשמעו: התעקשתי, הפצרתי והתפתלתי בבקשות מה' שישווה אותי ללאה אחותי, והצלחתי בכך.

👈פרק ל פסוק י-יא:

מקרא:

וַתֵּלֶד זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה לְיַעֲקֹב בֵּן;

וַתֹּאמֶר לֵאָה בגד [בָּא גָד] וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ גָּד

ופירושו:

זלפה שפחת לאה ילדה את בנה הראשון - בנו השביעי של יעקב.
(בגלל גילה הצעיר - לא ראו עליה את הריונה.) 

לאה קראה לבן שפחתה בשם 'גד', שמשמעו: בא גד (מזל) טוב.

👈פרק ל פסוק יב-יג:

מקרא:

וַתֵּלֶד זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב;

וַתֹּאמֶר לֵאָה בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אָשֵׁר

ופירושו:

זלפה שפחת לאה ילדה את בנה השני - בנו השמיני של יעקב.
(ועדיין, בגלל גילה הצעיר - לא ראו עליה את הריונה.)

לאה קראה לבן שפחתה בשם 'אשר', שמשמעו: מאושרת אני וגם כל הנשים אומרות שֶׁאַשְׁרֵי לִי.

👈פרק ל פסוק יז-יח:

מקרא:

וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶל לֵאָה וַתַּהַר וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן חֲמִישִׁי;

וַתֹּאמֶר לֵאָה נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשכָר

ופירושו:

לאה נכנסה להריון וילדה את בנה החמישי - בנו התשיעי של יעקב, לאחר שה' שמע לרצונה להרבות בשבטים.

לאה קראה לבנה בשם 'יששכר', שמשמעו: קיבלתי שכר מה' על שנתתי את זלפה שפחתי ליעקב.

👈פרק ל פסוק יט-כ:

מקרא:

וַתַּהַר עוֹד לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן שִׁשִּׁי לְּיַעֲקֹב;

וַתֹּאמֶר לֵאָה זְבָדַנִי אֱלֹהִים אֹתִי זֵבֶד טוֹב

הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ זְבֻלוּן

ופירושו:

לאה נכנסה להריון וילדה את בנה שישי - בנו העשירי של יעקב.

לאה קראה לבנה בשם 'זבולון', שמשמעו: קיבלתי מה' זבד (חלק) טוב, וגם כי

מעתה, בעלי יזבול (ישכון) בעיקר באוהלי - שהרי ילדתי לו מחצית מתוך 12 השבטים.


👈פרק ל פסוק כג-כד:

מקרא:

וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי;

וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף יְהוָה לִי בֵּן אַחֵר

ופירושו:

רחל נכנסה להריון וילדה את בנה הראשון - בנו האחד עשר של יעקב.

רחל קראה לבנה בשם 'יוסף', שמשמעו: אסף (הכניס) ה' את חרפת עקרותי, וגם כי
הלוואי שאוסיף ללדת ואשלים בכך את 12 השבטים.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר