מקרא ופירושו.
👈פרק כט פסוק לב:
מקרא:
וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן
וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה ה' בְּעָנְיִי
כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי
ופירושו:
לאה נכנסה להריון וילדה את בנה הראשון - בנו הראשון של יעקב.
לאה קראה לבנה בשם 'ראובן', שמשמעו: ראה ה' את סבלי - שיעקב מעדיף את רחל על פניי, ונתן לי בן.
אשר על כן, מעתה תגבר אהבתו של בעלי כלפיי.
👈פרק כט פסוק לג:
מקרא:
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן
וַתֹּאמֶר כִּי שָׁמַע ה' כִּי שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן לִי גַּם אֶת זֶה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ שִׁמְעוֹן
ופירושו:
לאה נכנסה להריון וילדה את בנה השני - בנו השני של יעקב.
לאה קראה לבנה בשם 'שמעון', שמשמעו: התפללתי לה' על שאני מרגישה שנואה, והוא שמע אותי ונתן לי גם את הבן הזה.
👈פרק כט פסוק לד:
מקרא:
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן
וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי
ופירושו:
לאה נכנסה להריון וילדה את בנה השלישי - בנו השלישי של יעקב.
לאה קראה לבנה בשם 'לוי', שמשמעו: מעתה, בעלי יתלווה ויתקרב אליי, שהרי השלמתי את חלקי (רבע) מתוך 12 הבנים שעתידים להיוולד לו.
👈פרק כט פסוק לה:
מקרא:
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן
וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה' עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה
וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת
ופירושו:
לאה נכנסה להריון וילדה את בנה הרביעי - בנו הרביעי של יעקב.
לאה קראה לבנה בשם 'יהודה', שמשמעו: עכשיו אני צריכה להודות לה' כי זכיתי ללדת 4 בנים מתוך ה- 12 (כלומר שליש, ולא רק רבע).
ובשלב זה - הפסיקה מללדת.
👈פרק ל פסוק ה-ו:
מקרא:
וַתַּהַר בִּלְהָה וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן;
וַתֹּאמֶר רָחֵל דָּנַנִּי אֱלֹהִים וְגַם שָׁמַע בְּקֹלִי וַיִּתֶּן לִי בֵּן עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ דָּן
ופירושו:
בלהה שפחת רחל נכנסה להריון וילדה את בנה הראשון - בנו החמישי של יעקב.
רחל קראה לבן שפחתה בשם 'דן', שמשמעו: בתחילה, דן אותי אלוקים לחובה, ומנע ממני בנים. אח"כ, שמע את תפילתי, ושינה את דיני לזכות ונתן לי ילדים.
👈פרק ל פסוק ז-ח:
מקרא:
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב;
וַתֹּאמֶר רָחֵל נַפְתּוּלֵי אֱלֹהִים נִפְתַּלְתִּי עִם אֲחֹתִי גַּם יָכֹלְתִּי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ נַפְתָּלִי
ופירושו:
בלהה שפחת רחל נכנסה להריון וילדה את בנה השני - בנו השישי של יעקב.
רחל קראה לבן שפחתה בשם 'נפתלי', שמשמעו: התעקשתי, הפצרתי והתפתלתי בבקשות מה' שישווה אותי ללאה אחותי, והצלחתי בכך.
👈פרק ל פסוק י-יא:
מקרא:
וַתֵּלֶד זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה לְיַעֲקֹב בֵּן;
וַתֹּאמֶר לֵאָה בגד [בָּא גָד] וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ גָּד
ופירושו:
זלפה שפחת לאה ילדה את בנה הראשון - בנו השביעי של יעקב.
(בגלל גילה הצעיר - לא ראו עליה את הריונה.)
לאה קראה לבן שפחתה בשם 'גד', שמשמעו: בא גד (מזל) טוב.
👈פרק ל פסוק יב-יג:
מקרא:
וַתֵּלֶד זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב;
וַתֹּאמֶר לֵאָה בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אָשֵׁר
ופירושו:
זלפה שפחת לאה ילדה את בנה השני - בנו השמיני של יעקב.
(ועדיין, בגלל גילה הצעיר - לא ראו עליה את הריונה.)
לאה קראה לבן שפחתה בשם 'אשר', שמשמעו: מאושרת אני וגם כל הנשים אומרות שֶׁאַשְׁרֵי לִי.
👈פרק ל פסוק יז-יח:
מקרא:
וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶל לֵאָה וַתַּהַר וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן חֲמִישִׁי;
וַתֹּאמֶר לֵאָה נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשכָר
ופירושו:
לאה נכנסה להריון וילדה את בנה החמישי - בנו התשיעי של יעקב, לאחר שה' שמע לרצונה להרבות בשבטים.
לאה קראה לבנה בשם 'יששכר', שמשמעו: קיבלתי שכר מה' על שנתתי את זלפה שפחתי ליעקב.
👈פרק ל פסוק יט-כ:
מקרא:
וַתַּהַר עוֹד לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן שִׁשִּׁי לְּיַעֲקֹב;
וַתֹּאמֶר לֵאָה זְבָדַנִי אֱלֹהִים אֹתִי זֵבֶד טוֹב
הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ זְבֻלוּן
ופירושו:
לאה נכנסה להריון וילדה את בנה שישי - בנו העשירי של יעקב.
לאה קראה לבנה בשם 'זבולון', שמשמעו: קיבלתי מה' זבד (חלק) טוב, וגם כי
מעתה, בעלי יזבול (ישכון) בעיקר באוהלי - שהרי ילדתי לו מחצית מתוך 12 השבטים.
👈פרק ל פסוק כג-כד:
מקרא:
וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי;
וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף יְהוָה לִי בֵּן אַחֵר
ופירושו:
רחל נכנסה להריון וילדה את בנה הראשון - בנו האחד עשר של יעקב.
רחל קראה לבנה בשם 'יוסף', שמשמעו: אסף (הכניס) ה' את חרפת עקרותי, וגם כי
הלוואי שאוסיף ללדת ואשלים בכך את 12 השבטים.