קריאה של קול או הזמנה?
וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר
כתב רש"י:
"לְכָל דִּבְּרוֹת וּלְכָל אֲמִירוֹת וּלְכָל צִוּוּיִים קָדְמָה קְרִיאָה, לְשׁוֹן חִבָּה" ... "הַקּוֹל הוֹלֵךְ וּמַגִּיעַ לְאָזְנָיו וְכָל יִשְֹרָאֵל לֹא שׁוֹמְעִין".
מניין לרש"י שבדרך נס לא שמעו כולם את הקריאה?
- משילוב שני הַהֶגֵּדִים:
- מקור הקריאה - מאהל מועד - כלומר ממקום שאינו בהכרח סמוך למקום עמידתו של משה.
- נמען הקריאה - אל משה - כלומר בפרטות ובאופן ספציפי.
תשובה:
יש הבדל בין "קריאה אל" ל"קריאה ל".
- "קריאה אל" = השמעת קול לאוזני שומע/ים ספציפי/ים.
כגון: - "ויקרא ה' אלקים אל האדם" (בראשית ג, ט)
- "ויקרא מלאך אלקים אל הגר מן השמים" (בראשית כ"א, י"ז)
- "ויקרא אליו מלאך ה' מן השמים ויאמר אברהם אברהם (בראשית כ"ב, י"א)
- "ויקרא אליו אלקים מתוך הסנה (שמות ג, ד)
- "ויעמד ויקרא אל מערכֹת ישראל" (שמואל א, י"ז ח)
- "קריאה ל" = זימון/כינוס לפעולה או פגישה.
כגון: - "ויקרא פרעה לאברם ויאמר מה זאת עשית לי (בראשית י"ב, י"ח)
- "וישכם אבימלך בבקר ויקרא לכל עבדיו (בראשית כ, ח)
- "וישלח יעקב ויקרא לרחל וללאה (בראשית ל"א, ד)
- "ויבא משה ויקרא לזקני העם" (שמות י"ט, ז)
- "ויזבח שור וּמְרִיא וצאן לָרֹב ויקרא לכל בני המלך" (מלכים א, א, י"ט)
וכיוון שהקול יוצא מן המשכן, ואף על פי כן הכתוב מדגיש אל משה - בהכרח שרק הוא שמע, ובדרך נס.
