פקודי: למה נמנתה תרומת המשכן?

מאזני שקילה, שבכל אחת מן הכפות מונחות ערימות מטבעות זהב בגבהים שונים; לצדן ערימות מטבעות נוספות שאינן על המאזניים

ההבחנה בין מה שנמנה לבין מה שנשאר סמוי

אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן

מדוע - שואל האור החיים הקדוש - מפרטת התורה את סכומי תרומות הזהב, הכסף והנחושת?
והרי ידוע שאין הברכה שורה לא בדבר הספור ולא בדבר המנוי.

ומתרץ: בנדבת המשכן, שלא הייתה מיועדת להנאה פרטית אלא לשכינת ה', אין קפידא על חשיפת המספר; אדרבה - המניין עצמו מביא ברכה, מפני שהכֵּנוּת, הנקיות וההתנדבות לשם שמים הם הם מקור הברכה.

וייתכן להציע יישוב נוסף:

בעל בכור שור כותב שישראל התנדבו הרבה יותר מן הכמות שנצרכה בפועל.
הזהב, הכסף והנחושת המפורטים בפסוקים - אינם אלא החלק שהוצרך למלאכה.
ואילו היתרה, שלא פורטה, ניתנה לאוצר המשכן: לבדק הבית, לצורכי ציבור ואף לקרבנות המזבח.

ומעתה מובנים הדברים:

החשש מפני מניין - קיים רק קודם שהברכה חלה, ככתוב:
"יְצַו ה' אִתְּךָ אֶת הַבְּרָכָה בַּאֲסָמֶיךָ".
אבל לאחר שכבר נגמרה המלאכה - אין כל בעיה למנות.

לפיכך, התורה פירטה את מניין התרומות שמהן נבנה המשכן עצמו, שכן מלאכתן נשלמה;
ואילו היתרה - שנועדה לשימושים ציבוריים מתמשכים - נותרה סמויה, כדי שתמשיך הברכה לחול בה.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר