דרך הגיונית - לומדים מֵהַקַּל על הֶחָמוּר
"הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה"
האם מי שטרם מלאו לו 18, יכול להיבחר לכנסת?
אפשר לענות על כך בדרך קל וחומר:
אם צעיר זה, אינו רשאי לבחור לכנסת, הרי וודאי שאינו רשאי להיבחר.
התלמוד מבסס הלכות רבות על שיטת לימוד זו.
אבל במדרש 'בראשית רבה', מגלה רבי ישמעאל, כי התורה עצמה הציגה עשרה מַעַרְכֵי קל וחומר.
1) אחי יוסף דוחים את האשמה על גניבת גביעו של יוסף, ואומרים:
הֵן כֶּסֶף אֲשֶׁר מָצָאנוּ בְּפִי אַמְתְּחֹתֵינוּ הֱשִׁיבֹנוּ אֵלֶיךָ מֵאֶרֶץ כְּנָעַן - וְאֵיךְ נִגְנֹב מִבֵּית אֲדֹנֶיךָ כֶּסֶף אוֹ זָהָב?
כלומר, אם אנו מקפידים להחזיר לך את הכסף שמצאנו בשקינו באקראי, אז הרי בוודאי שלא נגנוב ממך ביודעין.
2) משה טוען בפני ה' שפרעה לא יאמין לשליחותו, ואומר:
הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי - וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה?
כלומר, אם המשועבדים אינם מאמינים בשליחותי, אז בוודאי שהמשעבד לא יאמין.
3) ה' מצווה להסגיר את מרים המצורעת, ואומר:
וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ - (קל וחומר לשכינה ארבע עשר יום)
כלומר, אם אב כועס על בתו - עליה להיכלם שבוע, אז בוודאי שאם הקב"ה כועס עליה - עליה להיכלם לפחות שבועיים.
4) משה מוכיח את בני ישראל, ומתנבא כי לאחר מותו יסורו מדרך ה', ואומר:
הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם - וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי
כלומר, אם בחיי סרתם מדרך ה', הרי שבוודאי תעשו כך לאחר שאמות.
5) ה' מזהיר את ירמיהו מפני שרי יהודה הקשוחים, ואומר:
כִּי אֶת רַגְלִים רַצְתָּה וַיַּלְאוּךָ - וְאֵיךְ תְּתַחֲרֶה אֶת הַסּוּסִים?
כלומר, אם ערכת תחרות ריצה עם אנשים, והתעייפת, איך תוכל להתחרות בסוסים?
אם תושבי עירך ענתות, הציקו לך, הרי שברור הדבר כי השרים יציקו לך.
6) וממשיך באותו עניין:
וּבְאֶרֶץ שָׁלוֹם אַתָּה בוֹטֵחַ - וְאֵיךְ תַּעֲשֶׂה בִּגְאוֹן הַיַּרְדֵּן?
כלומר, אם במקומך הבטוח (ענתות) התעייפת, איך תוכל לעמוד נגד הנמרים בערבות הירדן?
7) דוד משדל את אנשיו לצאת ולהילחם בפלישתים, ברם הם עונים לו:
הִנֵּה אֲנַחְנוּ פֹה בִּיהוּדָה יְרֵאִים - וְאַף כִּי נֵלֵךְ קְעִלָה?כלומר, אם בארץ יהודה, בין אחינו בני ישראל, חוששים אנו, מאין יימצא לנו האומץ לצאת ולהילחם בפלישתים תושבי קעילה?
8) שלמה המלך מוכיח את סופו של החוטא להיענש, ואומר:
הֵן צַדִּיק בָּאָרֶץ יְשֻׁלָּם - וְאַף כִּי רָשָׁע וְחוֹטֵא?
כלומר, אם אפילו הצדיקים מתייסרים בעולם הזה בשל חטאיהם, איך יעלה בדעתך שהרשעים ייצאו ללא עונש?
9) מספר הצוררים שהוכו ע"י היהודים, הובא לפני אחשוורוש, והוא אומר:
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וגו' - בִּשְׁאָר מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ מֶה עָשׂוּ?
כלומר, אם רק בשושן הבירה - נהרגו 500 איש, אז בוודאי שהסך הכולל ביתר הערים הוא עצום.
10) ה' מודיע ליחזקאל הנביא על סופם העגום של יושבי ירושלים, ומדמה אותם לעץ שרוף, ואומר:
הִנֵּה בִּהְיוֹתוֹ תָמִים לֹא יֵעָשֶׂה לִמְלָאכָה - אַף כִּי אֵשׁ אֲכָלַתְהוּ וַיֵּחָר
