-העדפה מתקנת לנסיך יתום-
"כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן"
חַיָּב אָדָם לְהִזָּהֵר בִּיתוֹמִים וְאַלְמָנוֹת, מִפְּנֵי שֶׁנַּפְשָׁן שְׁפָלָה לִמְאֹד, וְרוּחָם נְמוּכָה, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן בַּעֲלֵי מָמוֹן (עשירים).
אֲפִלּוּ אַלְמָנָתוֹ שֶׁל מֶלֶךְ וִיתוֹמָיו - מֻזְהָרִים אָנוּ עֲלֵיהֶן, שֶׁנֶּאֱמַר "כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן".
וְהֵיאַךְ נוֹהֲגִין עִמָּהֶן?
- לֹא יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם - אֶלָּא רַכּוֹת.
- וְלֹא יִנְהֹג בָּהֶן - אֶלָּא מִנְהַג כָּבוֹד.
- וְלֹא יַכְאִיב גּוּפָם - בַּעֲבוֹדָה, וְלִבָּם - בִּדְבָרִים קָשִׁים.
- וְיָחוּס עַל מָמוֹנָם יוֹתֵר מִמָּמוֹן עַצְמוֹ.
וְכָל שֶׁכֵּן הַמַּכֶּה אוֹתָם, אוֹ הַמְקַלְּלָן.
וְלָאו זֶה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹקִין עָלָיו (בבית הדין),
הֲרֵי עָנְשׁוֹ (כבר) מְפֹרָשׁ בַּתּוֹרָה "וְחָרָה אַפִּי וְהָרַגְתִּי אֶתְכֶם בֶּחָרֶב".
בְּרִית כָּרַת לָהֶן, מִי שֶׁאָמַר וְהָיָה הָעוֹלָם (ה'),
שֶׁכָּל זְמַן (פעם) שֶׁהֵם צוֹעֲקִים מֵחָמָס - הֵם נַעֲנִים, שֶׁנֶּאֱמַר "כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ".
בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים (שהמכאיב להם נענש)?
בִּזְמַן שֶׁעִנָּה אוֹתָן לְצֹרֶךְ עַצְמוֹ.
אֲבָל (אם) עִנָּה אוֹתָם הָרַב, כְּדֵי לְלַמְּדָן תּוֹרָה אוֹ אֻמָּנוּת אוֹ לְהוֹלִיכָן בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה - הֲרֵי זֶה מֻתָּר.
וְאַף עַל פִּי כֵן, לֹא יִנְהֹג (הרב) בָּהֶן (כמו) מִנְהַג כָּל אָדָם, אֶלָּא יַעֲשֶׂה לָהֶם הֶפְרֵשׁ (יחס מיוחד), וִינַהֲלֵם בְּנַחַת, וּבְרַחֲמִים גְּדוֹלִים וְכָבוֹד, שֶׁנֶּאֱמַר "כִּי ה' יָרִיב רִיבָם".
אֶחָד יָתוֹם מֵאָב, וְאֶחָד יָתוֹם מֵאֵם.
וְעַד אֵימָתַי (איזה גיל) נִקְרָאִים יְתוֹמִים לְעִנְיָן זֶה?
עַד שֶׁלֹּא יִהְיוּ צְרִיכִין לְאָדָם גָּדוֹל (כדי) לְהִסָּמֵךְ עָלָיו, וּלְאָמְנָן (כמו אומנת) וּלְהִטָּפֵל בָּהֶן (כמו מטפלת), אֶלָּא (עד אשר) יִהְיֶה (היתום) עוֹשֶׂה כָּל צָרְכֵי עַצְמוֹ, לְעַצְמוֹ - כִּשְׁאָר כָּל הַגְּדוֹלִים.
(משנה תורה לרמב"ם)