הליכות עולם (ויקרא) - מדוע מקריבים קרבנות?

סמיכת הידיים על הקרבן

-הקרבת קרבן תחת הענשת החוטא-

"אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן"

כתב בספר החינוך:

וּכְעֵין זֶה הַטַּעַם, מָצָאתִי לְהָרַמְבַּ"ן זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, עַל צַד הַפְּשָׁט, שֶׁכָּתַב בְּשֵׁם אֲחֵרִים, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ:

כִּי בַּעֲבוּר (בגלל) שֶׁמַּעֲשֵׂה בְּנֵי אָדָם, נִגְמָרִים (מתבצעים) בְּמַחֲשָׁבָה וּבְדִבּוּר וּבְמַעֲשֶׂה,
(לכן) צִוָּה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי כַּאֲשֶׁר יֶחֱטָא (האדם) - יָבִיא קָרְבָּן,

  • וְיִסְמֹךְ עָלָיו יָדָיו - כְּנֶגֶד (איבר) הַמַּעֲשֶׂה,
  • וְיִתְוַדֶּה (על החטא) בְּפִיו - כְּנֶגֶד (איבר) הַדִּבּוּר,
  • וְיִשְׂרֹף בָּאֵשׁ (את) הַקֶּרֶב וְהַכְּלָיוֹת - שֶׁהֵם כְּלֵי הַמַּחֲשָׁבָה וְהַתַּאֲוָה.
  • וּכְרָעַיִם (ישרוף) - כְּנֶגֶד יָדָיו וְרַגְלָיו שֶׁל אָדָם - הָעוֹשִׂים כָּל מְלַאכְתּוֹ.
  • וְיִזְרֹק הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ - כְּנֶגֶד דָּמוֹ בְּנַפְשׁוֹ.
(וזאת) כְּדֵי שֶׁיַּחְשֹׁב אָדָם בַּעֲשׂוֹתוֹ כָּל אֵלֶּה, כִּי חָטָא לֵאלֹהִים בְּגוּפוֹ וּבְנַפְשׁוֹ.
וְרָאוּי (היה) לוֹ (לאדם) שֶׁיִּשָּׁפֵךְ דָּמוֹ וְיִשָּׂרֵף גּוּפוֹ, לוּלֵי חֶסֶד הַבּוֹרֵא, שֶׁלָּקַח מִמֶּנּוּ (כ)תְּמוּרָה וְכֹפֶר (את) הַקָּרְבָּן, שֶׁיִּהְיֶה דָּמוֹ (של הקרבן) תַּחַת (במקום) דָּמוֹ (שלו) - נֶפֶשׁ תַּחַת נֶפֶשׁ.
וְרָאשֵׁי אֶבְרֵי הַקָּרְבָּן - (יהיו) כְּנֶגֶד רָאשֵׁי אֵבָרָיו.
וְהַמָּנוֹת (הנאכלות לכהנים) - לְהַחֲיוֹת (לפרנס) בָּהֶן (את) מוֹרֵי הַתּוֹרָה (כדי) שֶׁיִּתְפַּלְּלוּ עָלָיו.

וְקָרְבַּן הַתָּמִיד (המוקרב בקביעות ללא קשר לחטא)?
בַּעֲבוּר שֶׁ(הרי) לֹּא יִנָּצְלוּ הָרַבִּים מֵחֲטוֹא תָּמִיד.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר