דילוג לתוכן הראשי

כרטיס ביקור (ויקרא) - העולה והשלמים, החטאת והאשם

בקר, כבשים ועיזים

-עבודת הקרבנות-

פרשתנו פותחת את ספר 'ויקרא', הַמְּכֻנֶּה - בפי חז"ל - תורת כהנים, בשל עיסוקו בעבודת הכהנים במקדש.

במשנת 'פרקי אבות', מובאת אמרתו של שמעון הצדיק, כי העולם עומד על שלש יסודות:

  1. תורה - לימוד חוקי התורה ושמירתם.
  2. עבודה - הקרבת קרבנות בבית המקדש.
  3. גמילות חסדים - התנהלות בינאישית 'לפנים משורת הדין'.
משנחרב הבית - בטל יסוד העבודה.
תחת זאת, משלבים אנו את אִזְכּוּר דיני הקרבנות, בלימודנו ובתפילותינו.
אמר הנביא הושע 'וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ'  - העיסוק בדיני הקרבנות, נחשב כאילו הקרבנום בפועל.

סוגי הקרבנות

תבחינים שונים הוגדרו ביחס לקרבנות:

  • למה?
    • 'קרבן חובה' - על מביא הקרבן מוטלת חובה לעשות זאת.
    • 'קרבן נדבה' - מביא הקרבן עושה זאת מרצונו החופשי.
  • מי?
    • 'קרבן יחיד' - בעל הקרבן הוא אדם פרטי (יחיד או בשותפות).
    • 'קרבן ציבור' - מובא מטעם כל העם.
  • ממה?
    • 🐂 'בקר':
      • פר/ה בוגר/ת (בשנת החיים השנייה או השלישית)
      • עגל/ה צעיר/ה (בשנת החיים הראשונה).
    • 🐐 'צאן - עיזים':
      • שעיר/ה (תיש/ה) בוגר/ת (בשנת החיים השנייה).
      • עז/ה (או גדי/ה) צעיר/ה (בשנת החיים הראשונה).
    • 🐑 'צאן - כבשים':
      • איל (זכר) או רחל (נקבה) בוגר/ת (בשנת החיים השנייה).
      • כבש/ה (או טלה/יה) בוגר/ת (בשנת החיים השנייה).
    • 🕊️ 'עוף':
      • תּוֹר - בוגר - ללא תלות במין.
      • בן יונה - צעיר - ללא תלות במין.
    • 🌾 'צומח':
      • סולת חיטים - קמח חיטה באיכות גבוהה.
      • סולת שעורים - קמח שעורה באיכות גבוהה.
  • חומרה?
    • 'קדשי קדשים' - חומרה גבוהה.
      • רשאים לאכול - כהנים בלבד.
      • מקום האכילה - רק בחצר המשכן (שבמדבר) או בַּעֲזָרַת המקדש (שבירושלים).
      • זמן האכילה - רק ביום הבאת הקרבן ובלילה שאחריו ('יום ולילה').
    • 'קדשים קלים' - חומרה נמוכה.
      • רשאים לאכול - גם ישראלים ולויים.
      • מקום האכילה - בכל שטח מחנה ישראל (שבמדבר) או בירושלים.
      • זמן האכילה - ביום הבאת הקרבן, בלילה שלאחריו, ולמחרת ('שני ימים ולילה אחד').
ועוד כמה הערות:
  1. קיימים 4 סוגי קרבנות: עֹלָה, שְׁלָמִים, חַטָּאת ואָשָׁם (פירוט בהמשך).
  2. יש 'קדשי קדשים' שבשרם נשרף כליל על המזבח, ואפילו הכהנים אינם רשאים לאכלו.
  3. קרבנות בקר וצאן צריכים להיות 'תמימים' - ללא מום גופני (כגון דוק המכסה את העין).
  4. קרבן עוף, יכול שיהיה בעל מום, אבל לא מחוסר אבר (כגון שחסרה לו כנף).
הבה נעקוב אחר ההלכות הספציפיות שפירטה התורה בפרשתנו.

עולה

מי שהחליט מרצונו, להתנדב קרבן עולה לה'.
(יש גם עולות הבאות כחובה)

  • אם בחר בקר/צאן (רק זכרים):
    1. 👐בעל הקרבן סומך ידיו (נשען) על ראש הקרבן.
    2. 🔪הקרבן יישחט (בסכין)
    3. 🍸הכהן 'יקבל' (יאסוף) את הדם בכלי (מִזְרָק).
    4. 🩸הכהן יזרוק מהדם על המזבח החיצון (שבחצר).
    5. 🔥 הכהן יקטיר (ישרוף) את כל בשרו על המזבח החיצון.
  • אם בחר עוף (זכרים/נקבות):
    • 👆הכהן ימלוק את ראש העוף באמצעות נעיצת ציפורנו בעורפו.
    • 🩸הכהן יסחט את העוף, וִימַצֶּה את דמו ברצף (כמו פס) סביב המזבח החיצון.
    • 🔥 הכהן יקטיר (ישרוף) את בשרו על המזבח החיצון.
  • אם בחר מהצומח:
    • 🥣יערב סולת ושמן זית, ויפזר מעט לבונה.
    • ⚙️בחלק מהמנחות תתבצע אפיה/טיגון + פְתִיתָה לפירורים.
    • 🤙הכהן יוציא מָלֵא קֻמְצוֹ מהתערובת.
    • 🔥הכהן יקטיר את הקומץ על המזבח החיצון (שבחצר).
    • 🧇הכהנים יאכלו את הַמּוֹתָר - כמצה (לא חמץ) - בדרגת 'קודשי קדשים'.
    • (ראו הדגמה בפוסט יש לי מושג 👈 לפרשת ויקרא)


שלמים

מי שהחליט מרצונו, להתנדב קרבן שלמים לה'.
(כל קרבנות השלמים באים בנדבה)

באפשרותו להביא רק בקר/צאן (זכרים ונקבות):

    1. 👐סמיכה - כנ"ל בעולה.
    2. 🔪שחיטה - כנ"ל בעולה.
    3. 🍸קבלה - כנ"ל בעולה.
    4. 🩸זריקת הדם - כנ"ל בעולה.
    5. 🔥הכהן יקטיר (ישרוף) את הָאֵמוּרִים (חלב, כליות, יותרת הכבד) על המזבח החיצון.
    6. 🍖הכהנים אוכלים את החזה והשוק - בדרגת 'קודשים קלים'.
    7. 🥩בעל הקרבן אוכל את שאר הבשר - בדרגת 'קודשים קלים'.

חטאת

מי שעבר בשגגה, על מצוות 'לא תעשה', חמורה (ברמה כזו, שהעונש על הפרתה במזיד - הנו כָּרֵת או מיתת בית דין) - אך לא כולל את 3 העברות שיפורטו להלן בקטגוריית 'קרבן עולה ויורד'.
יביא 'קרבן חטאת רגילה'.

👈ככל שהחטא נעשה ע"י 'הכהן הגדול' או 'הסנהדרין' - יובא פר זכר בוגר.
👈ככל שהחטא נעשה ע"י 'הנשיא' (מלך) - יובא עז זכר צעיר.

  1. 👐סמיכה - כנ"ל בעולה.
  2. 🔪שחיטה - כנ"ל בעולה.
  3. 🍸קבלה - כנ"ל בעולה.
  4. 🛑הכהן יזרוק מהדם על הפרוכת (המבדילה בין ההיכל לקודש הקודשים).
  5. 🩸הכהן ימרח מהדם על המזבח הפנימי (שבהיכל).
  6. 🔥הכהן יקטיר (ישרוף) את את הָאֵמוּרִים (חלב, כליות, יותרת הכבד) על המזבח.
  7. ♨️הכהן ישרוף את כל הבשר באש - מחוץ למחנה.

👈ככל שהחטא נעשה ע"י 'יחיד' (אדם פרטי) - תובא עזה/כבשה נקבה צעירה. 
  1. 👐סמיכה - כנ"ל בעולה.
  2. 🔪שחיטה - כנ"ל בעולה.
  3. 🍸קבלה - כנ"ל בעולה.
  4. 🩸זריקת הדם - כנ"ל בעולה.
  5. 🔥הכהן יקטיר (ישרוף) את הָאֵמוּרִים (חלב, כליות, יותרת הכבד) על המזבח החיצון.
  6. 🥩הכהנים אוכלים את שאר הבשר - בדרגת 'קודשי קודשים'.

מי שעבר על אחת מ-3 העברות הבאות:

  1. 'שבועת העדות':
    מי שהיה עֵד לאירוע כספי (כגון הלוואה),
    ונקרא ע"י התובע לתת על כך עדות,
    ונשבע לו (לתובע) שיבוא להעיד כשייקרא,
    אבל כשנקרא, כיחש במזיד, וטען בפני בית הדין שכלל לא היה עד לאירוע.
    (ועתה הוא מבקש לשוב בתשובה)
  2. 'טומאת מקדש וקדשיו':
    מי שנטמא (כגון במגע במת או בנבלה),
    וידע על כך (שנטמא),
    אבל בהמשך, שכח, ואכל קודשים או נכנס לשטח המקדש, בשוגג.
    (ועתה הוא מבקש לשוב בתשובה)
  3. 'שבועת ביטוי':
    מי שנשבע בשגגה אודות פעולה - בעתיד (אֲבַצֵּעַ / לא אבצע) או בעבר (בִּצַּעְתִּי / לא ביצעתי).
    (ועתה הוא מבקש לשוב בתשובה)

יביא 'קרבן חטאת עולה ויורד', שמשמעו:

👈ככל שהוא אמיד :
יביא עזה/כבשה נקבה צעירה
ויבצע את כל התהליך כמו קרבן חטאת רגיל של יחיד.

👈ככל שהוא עני:
יביא 
2 תורים או 2 בני יונה.

  1. הראשון יוקרב לחטאת, דהיינו
    1. 👆הכהן ימלוק את ראש העוף באמצעות נעיצת ציפורנו בעורפו.
    2. 🩸הכהן יזרוק מהדם על המזבח החיצון (שבחצר)
    3. 🩸הכהן יסחט את העוף, וִימַצֶּה את דמו ברצף (כמו פס) סביב המזבח החיצון.
    4. 🍗הכהנים יאכלו את כל בשר העוף - בדרגת קודשי קדשים.
  2. השני יוקרב לעולה (כנ"ל), דהיינו
    1. 👆הכהן ימלוק את ראש העוף באמצעות נעיצת ציפורנו בעורפו.
    2. 🩸הכהן יסחט את העוף, וִימַצֶּה את דמו ברצף (כמו פס) סביב המזבח החיצון.
    3. 🔥 הכהן יקטיר (ישרוף) את בשרו על המזבח החיצון.

 👈ככל שהוא חסר כל:
יביא מנחה.

  1. 🥣סולת - ללא שמן וללא לבונה.
  2. 🤙הכהן יוציא מָלֵא קֻמְצוֹ מהסולת.
  3. 🔥הכהן יקטיר את הקומץ על המזבח החיצון (שבחצר).
  4. 🧇הכהנים יאכלו את הַמּוֹתָר - כמצה (לא חמץ) - בדרגת 'קודשי קדשים'.

אשם

ששה סוגי אשם הם, ומתוכם מפורטים 3 בפרשתנו:

  1. 'אשם מעילות':
    מי שהשתמש בשגגה, בכסף או בחפץ ששייך להקדש.
  2. 'אשם תלוי':
    מי שחושש, כי ייתכן שעבר עבירה המחייבת קרבן חטאת רגיל.
  3. 'אשם גזלות':
    מי שגזל ממון מחברו, והכחיש את חובו תוך שהוא נשבע לשקר.  
יביא איל זכר בוגר, ששוויו לפחות 2 סלעי כסף, ויקריבו באופן זהה לחטאת 'רגילה' של 'יחיד'.

הערות:

  1. במקרה של 'אשם מעילות',
    בנוסף על הקרבן - עליו לשלם להקדש את הערך הכספי של החפץ + חמישית.
  2. במקרה של 'אשם תלוי',
    אם בעתיד, ייוודע לו בוודאות שאכן חטא - תהיה עליו חובה להשלים גם קרבן חטאת. 
  3. במקרה של 'אשם גזלות,
    בנוסף על הקרבן - עליו לשלם לתובע את דמי הגזלה + חמישית.