![]() |
מה מלמדת אותנו פרשת דברים על מינוי דיינים?
לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.
📜לשון הרמב"ם
כָּל סַנְהֶדְרִין, אוֹ מֶלֶךְ, אוֹ רֹאשׁ גּוֹלָה שֶׁהֶעֱמִידוּ לָהֶן לְיִשְׂרָאֵל, דַּיָּן שֶׁאֵינוֹ הָגוּן,
וְאֵינוֹ חָכָם בְּחָכְמַת הַתּוֹרָה וְרָאוּי לִהְיוֹת דַּיָּן, אַף עַל פִּי שֶׁהוּא כֻּלּוֹ מַחֲמַדִּים, וְיֵשׁ בּוֹ טוֹבוֹת אֲחֵרוֹת, הֲרֵי זֶה שֶׁהֶעֱמִידוֹ עוֹבֵר בְּלֹא תַּעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר "לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט".
מִפִּי הַשְּׁמוּעָה לָמְדוּ, שֶׁזֶּה מְדַבֵּר כְּנֶגֶד הַמְמֻנֶּה לְהוֹשִׁיב דַּיָּנִין.
אָמְרוּ חֲכָמִים: שֶׁמָּא תֹּאמַר?
אִישׁ פְּלוֹנִי נָאֶה - אוֹשִׁיבֶנּוּ דַּיָּן.
אִישׁ פְּלוֹנִי גִּבּוֹר - אוֹשִׁיבֶנּוּ דַּיָּן.
אִישׁ פְּלוֹנִי קְרוֹבִ - אוֹשִׁיבֶנּוּ דַּיָּן.
אִישׁ פְּלוֹנִי יוֹדֵעַ בְּכָל לָשׁוֹן - אוֹשִׁיבֶנּוּ דַּיָּן.
נִמְצָא, מְזַכֶּה אֶת הַחַיָּב וּמְחַיֵּב אֶת הַזַּכַּאי!
לֹא מִפְּנֵי שֶׁהוּא רָשָׁע, אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ.
לְכָךְ נֶאֱמַר "לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט".
וְעוֹד אָמְרוּ:כָּל הַמַּעֲמִיד לְיִשְׂרָאֵל דַּיָּן שֶׁאֵינוֹ הָגוּן, כְּאִלּוּ הֵקִים מַצֵּבָה, שֶׁנֶּאֱמַר "וְלֹא תָקִים לְךָ מַצֵּבָה אֲשֶׁר שָׂנֵא ה' אֱלֹהֶיךָ". וּבִמְקוֹם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, כְּאִלּוּ נָטַע אֲשֵׁרָה, שֶׁנֶּאֱמַר "לֹא תִטַּע לְךָ אֲשֵׁרָה כָּל עֵץ אֵצֶל מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ".
"לֹא תַעֲשׂוּן אִתִּי אֱלֹהֵי כֶסֶף" - אֱלוֹהַּ הַבָּא בִּשְׁבִיל כֶּסֶף וְזָהָב, זֶה הַדַּיָּן שֶׁמִּנּוּהוּ מִפְּנֵי עָשְׁרוֹ בִּלְבַד.
◼️
🔍 ביאור בעברית מדוברת
"לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט" - פירושו: אל תראו חשיבות חיצונית או יחס אישי כאשר אתם שופטים. אין להעדיף אדם מסיבות לא ענייניות.
👑 מי שאחראי למינוי שופטים - נושא באחריות עצומה:
אם סנהדרין, מלך, או מנהיג (כמו ראש גולה) ממנים דיין שאינו ראוי – הם עוברים על איסור מהתורה.
📚 מיהו דיין שאינו ראוי?
אדם שאינו בקי בחכמת התורה, אינו ירא שמיים, או שאין בו כישורים אמיתיים לדון דין אמת - גם אם הוא אדם נעים הליכות, יפה תואר, חזק, עשיר, ידען בשפות, או מקורב - אינו יכול לכהן כדיין.
הוא עלול לשפוט עקום - לזכות אדם שחייב, ולחייב אדם שזכאי.
לא כי הוא רע, אלא כי אין לו את הכלים להבין דין אמת.
חכמים אמרו:
אסור לבחור שופט על סמך מראה חיצוני, כוח, קרבה משפחתית, או יכולות שאינן קשורות לדעת תורה.
📌 ומי שממנה דיין שאינו ראוי?
כאילו הקים מצבה – סמל לעבודה זרה ששנא ה'.
ואם מינהו במקום שבו נמצאים חכמי תורה, כאילו נטע אשרה - עץ שנשתל לעבודת אלילים.
זה כמו שעשו ממנו אלוהי כסף וזהב - כלומר: עשו פסל מכסף, כי העריכו רק את הונו.
🧾 סיכום ב-3 שורות:
-
הדיין חייב להיות אדם ישר, ירא שמיים ובקיא בתורה.
-
מינוי לפי שיקולים לא ענייניים - הוא עיוות של הצדק.
-
האחראי לכך עובר עבירה חמורה ופוגע בקדושת מערכת המשפט.