כי תבוא: ביכורים - חנטה מול הבשלה

תאנה ירוקה קטנה בראשית החנטה, קשורה בחוט אדום כסימן לביכורים

סדר הביכורים: חנטת הפרי מול הבשלתו

וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה ... וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא

במשנה (ביכורים ג א) נכתב:

"כֵּיצַד מַפְרִישִׁין הַבִּכּוּרִים? יוֹרֵד אָדָם בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר - קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי, וְאוֹמֵר: הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִים".

מסדר הפירות במשנה נראה שהתאנה מבשילה לפני הגפן.
האמנם?

סדר ההבשלה - מבט טבעי

הנה טבלת הבשלתם האופטימלית של שבעת המינים:

חודש פרי
ניסןשעורה
אייר
סיווןחיטה
תמוזגפן
אב
אלולתאנה
תשרירימון
חשווןזית
כסלותמר

מכאן עולה שהגפן מבשילה חודשיים לפני התאנה!

סדר ההפרשה - מבט הלכתי

על כך כתב רבי עובדיה מברטנורא (ביכורים ג א):

"כֵּיצַד מַפְרִישִׁין. שֶׁבִּכְּרָה. וַאֲפִלּוּ לֹא נִגְמַר הַפְּרִי, דִּכְתִיב 'הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי' - בִּשְׁעַת הֲבָאָה הוּא פְּרִי, אֲבָל בִּשְׁעַת הַפְרָשָׁה אֵין צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה פְּרִי, אֶלָּא אֲפִלּוּ בֹּסֶר, וַאֲפִלּוּ פַּגִּין".

כלומר - סדר ההפרשה אינו לפי זמן ההבשלה, אלא לפי זמן חנטת הפרי - תחילת צמיחתו, גם אם עדיין בוסר.

זה משנה את התמונה:

חודש פרי
ניסןשעורה
איירחיטה, תאנה, תמר
סיווןגפן
תמוזרימון, זית

סדר זה עולה בקנה אחד עם סדר הפירות במשנה!

מכאן גם מובנת ההוראה "קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי" - הפרשת הפרי לביכורים נעשית טרם הבשלתו.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר