סדר הביכורים: חנטת הפרי מול הבשלתו
וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה ... וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא
במשנה (ביכורים ג א) נכתב:
"כֵּיצַד מַפְרִישִׁין הַבִּכּוּרִים? יוֹרֵד אָדָם בְּתוֹךְ שָׂדֵהוּ וְרוֹאֶה תְּאֵנָה שֶׁבִּכְּרָה, אֶשְׁכּוֹל שֶׁבִּכֵּר, רִמּוֹן שֶׁבִּכֵּר - קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי, וְאוֹמֵר: הֲרֵי אֵלּוּ בִּכּוּרִים".
מסדר הפירות במשנה נראה שהתאנה מבשילה לפני הגפן.
האמנם?
סדר ההבשלה - מבט טבעי
הנה טבלת הבשלתם האופטימלית של שבעת המינים:
חודש | פרי |
---|---|
ניסן | שעורה |
אייר | |
סיוון | חיטה |
תמוז | גפן |
אב | |
אלול | תאנה |
תשרי | רימון |
חשוון | זית |
כסלו | תמר |
מכאן עולה שהגפן מבשילה חודשיים לפני התאנה!
סדר ההפרשה - מבט הלכתי
על כך כתב רבי עובדיה מברטנורא (ביכורים ג א):
"כֵּיצַד מַפְרִישִׁין. שֶׁבִּכְּרָה. וַאֲפִלּוּ לֹא נִגְמַר הַפְּרִי, דִּכְתִיב 'הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי' - בִּשְׁעַת הֲבָאָה הוּא פְּרִי, אֲבָל בִּשְׁעַת הַפְרָשָׁה אֵין צָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה פְּרִי, אֶלָּא אֲפִלּוּ בֹּסֶר, וַאֲפִלּוּ פַּגִּין".כלומר - סדר ההפרשה אינו לפי זמן ההבשלה, אלא לפי זמן חנטת הפרי - תחילת צמיחתו, גם אם עדיין בוסר.
זה משנה את התמונה:
חודש | פרי |
---|---|
ניסן | שעורה |
אייר | חיטה, תאנה, תמר |
סיוון | גפן |
תמוז | רימון, זית |
סדר זה עולה בקנה אחד עם סדר הפירות במשנה!
מכאן גם מובנת ההוראה "קוֹשְׁרוֹ בְגֶמִי" - הפרשת הפרי לביכורים נעשית טרם הבשלתו.