מדוע רש"י שולל את השימוש ב"טרם" כ"קודם"
וְכֹל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ וְכָל עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה טֶרֶם יִצְמָח כִּי לֹא הִמְטִיר ה' אֱלֹהִים עַל הָאָרֶץ
המילה טֶרֶם - האם פירושה "לפני" או שמא "עדיין לא"?
במבט ראשון נדמה שזה אותו דבר, אבל הבה נבחן:
ישעיהו אומר "וְהָיָה טֶרֶם יִקְרָאוּ וַאֲנִי אֶעֱנֶה" - האם הכוונה שה' יענה עוד לפני שנתפלל, או שהוא מבטיח להיענות אם קודם לכן נתפלל?
"כָּל טֶרֶם שֶׁבַּמִּקְרָא לְשׁוֹן 'עַד לֹא' הוּא, וְאֵינוֹ לְשׁוֹן 'קֹדֶם', וְאֵינוֹ נִפְעָל לוֹמַר 'הִטְרִים', כַּאֲשֶׁר יֹאמַר 'הִקְדִים'. וְזֶה מוֹכִיחַ".
כלומר, למרות שכיום יש המשתמשים במילה 'הִטְרִים' במשמעות של 'הִקְדִּים', קובע רש"י שאין למעשה מילה כזו, כיוון שמשמעות המילה 'טֶרֶם' היא 'עֲדַיִן לא' - ולא 'קֹדֶם'.
אבל רש"י גם מוסיף "וְזֶה מוֹכִיחַ" - דהיינו, ההוכחה לכך טמונה בפסוק זה עצמו. היכן?
פַּרְשָׁנִי רש"י הציעו הסברים שונים.
אבל ניתן להציע גם הביאור הבא:
אם 'טֶרֶם' = קֹדֶם, הרי שהפסוק סותר את עצמו.
הבה נקרא: "וכל שיח השדה - קודם (ראשון, לפני כולם) היה בארץ, וכל עשב השדה - קודם (ראשון, לפני כולם) יצמח".
אז מי הקדים - השיחים או העשבים?
אבל אם 'טֶרֶם' = 'עֲדַיִן לא', אזי הפסוק מובן.
נקרא: "וכל שיח השדה עדיין לא היה בארץ וכל עשב השדה עדיין לא צמח".
