וירא: מטריית הגנה של 50 צדיקים

 

צדיקים תחת מטריית הגנה גדולה

בראשית פרק יח פסוק כג

מקרא:

וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם

וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע

ופירושו:

אברהם ניגש אל ה' כדי לפייסו, ולהתפלל לפניו, ולהתווכח עמו.

וכך אמר: האם תְּכַלֶּה את הצדיקים יחד עם הרשעים? 

בראשית פרק יח פסוק כד

מקרא:

אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר

הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא תִשָּׂא לַמָּקוֹם לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ

ופירושו:

אולי בַּמֶּטְרוֹפּוֹלִין הגדול של סדום (שהורכב מ-5 ערים), יימצאו 50 צדיקים?

במקרה כזה, נַקְצֶה כביכול 10 צדיקים לכל עיר, וכל מנין צדיקים - יציל עיר אחת.
האמנם תכלה ולא תסלח למקום הזה בעבור אותם 50 הצדיקים?

בראשית פרק יח פסוק כה

מקרא:

חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה

לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע

וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע

חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט

ופירושו:

הרי דרך חולין היא (ולא ראויה) לעשות כזה דבר,

ולהמית את הצדיקים ביחד עם הרשעים,

באופן שגורל הצדיק יהיה כגורל הרשע.

דרך חולין היא. וכי יתכן שהאלוקים השופט את כל העולם - לא יעשה בעצמו כמשפט צדק?

בראשית פרק יח פסוק כו

מקרא:

וַיֹּאמֶר ה' אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר

וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם

ופירושו:

הסכים ה' והבטיח, כי אם יִמָּצְאוּ בסדום עצמה (או בכל עיר אחרת) 50 צדיקים - 

יינצלו כל חמשת ערי המטרופולין, וייסלח להם

בראשית פרק יח פסוק כז

מקרא:

וַיַּעַן אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל ה'

וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר

ופירושו:

אמר אברהם, רוצה אני לבקש עוד,

הגם שאני יודע, שלולא רחמיך, הייתי נשרף לאפר בכבשן האש, והופך לעפר במלחמתי נגד 4 המלכים האדירים.

בראשית פרק יח פסוק כח

מקרא:

אוּלַי יַחְסְרוּן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם חֲמִשָּׁה

הֲתַשְׁחִית בַּחֲמִשָּׁה אֶת כָּל הָעִיר

וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית אִם אֶמְצָא שָׁם אַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה

ופירושו:

אולי יחסרו 5 מתוך ה-50, ויהיו שם רק 45 צדיקים?

האם בגין חיסרון של 5 צדיקים תשחית את כל העיר?
והרי, אם ימצאו שם 45 צדיקים, נוכל להקצות 
כביכול 9 צדיקים לכל אחת מ-5 הערים,
ואתה ה' הצדיק, תצטרף להשלים את מניין הצדיקים בכל עיר...

גם לזאת הסכים ה', והבטיח כי לא ישחית את חמשת הערים אם יהיו בהן 45 צדיקים.

בראשית פרק יח פסוק כט

מקרא:

וַיֹּסֶף עוֹד לְדַבֵּר אֵלָיו וַיֹּאמַר אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם אַרְבָּעִים

וַיֹּאמֶר לֹא אֶעֱשֶׂה בַּעֲבוּר הָאַרְבָּעִים

ופירושו:

הוסיף אברהם לבקש, אולי יהיו שם 40 צדיקים? האם יינצלו 4 ערים מתוך ה-5?
(לפי חשבון 10 צדיקים לעיר)

גם לזאת הסכים ה', והבטיח כי יציל 4 ערים בעבור 40 צדיקים.

בראשית פרק יח פסוק ל

מקרא:

וַיֹּאמֶר אַל נָא יִחַר לַה' וַאֲדַבֵּרָה

אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם שְׁלֹשִׁים

וַיֹּאמֶר לֹא אֶעֱשֶׂה אִם אֶמְצָא שָׁם שְׁלֹשִׁים

ופירושו:

הוסיף אברהם והתפלל, אל נא תכעס עלי, ואבקש,

אולי יהיו שם 30 צדיקים? האם יינצלו 3 ערים מתוך ה-5?
(לפי חשבון 10 צדיקים לעיר?)

גם לזאת הסכים ה', והבטיח כי יציל 3 ערים בעבור 30 צדיקים.

בראשית פרק יח פסוק לא

מקרא:

וַיֹּאמֶר הִנֵּה נָא הוֹאַלְתִּי לְדַבֵּר אֶל ה'

אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֶשְׂרִים

וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֶשְׂרִים

ופירושו:

אמר אברהם, ברצוני לבקש ממך,

אולי יהיו שם 20 צדיקים? האם יינצלו 2 ערים מתוך ה-5?

גם לזאת הסכים ה', והבטיח כי יציל 2 ערים בעבור 20 צדיקים.

בראשית פרק יח פסוק לב

מקרא:

וַיֹּאמֶר אַל נָא יִחַר לַה' וַאֲדַבְּרָה אַךְ הַפַּעַם

אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה

וַיֹּאמֶר לֹא אַשְׁחִית בַּעֲבוּר הָעֲשָׂרָה

ופירושו:

הוסיף אברהם והתפלל, אל נא תכעס עלי, ואבקש בפעם האחרונה,

אולי יהיו שם 10 צדיקים? האם תציל עיר אחת מתוך ה-5?

גם לזאת הסכים ה', והבטיח כי יציל עיר אחת בעבור 10 צדיקים.

בראשית פרק יח פסוק לג

מקרא:

וַיֵּלֶךְ ה' כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר אֶל אַבְרָהָם

וְאַבְרָהָם שָׁב לִמְקֹמוֹ

ופירושו:

ה' הלך מאברהם בסיום הדיבור,

ואברהם שב לביתו בתקווה שיימצאו מספיק צדיקים...

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר