תודה, אבל באמת שלא צריך...
עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה
לאחר שנתפייס עם יעקב, הציע עֵשָׂו ללוות אותו למחוז חפצו.
יעקב, דחה את ההצעה, והסביר שֶׁקֶּצֶב הליכת הנשים והילדים - איטי, ואינו רוצה לעכב את עשו.
אבל, הסיבה האמתית לסירובו, נבעה מחוסר האמון שחש יעקב כלפי עשו והצעותיו "החביבות".
זהו גם המקור להלכה הבאה שכתב הרמב"ם בספר משנה תורה.
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.
📜 לשון הרמב"ם
וְכֵן, אָסוּר לִיהוּדִי לְהִתְיַחֵד עִם הָעַכּוּ"ם, מִפְּנֵי שֶׁהֵן חֲשׁוּדִים עַל שְׁפִיכוּת דָּמִים, וְלֹא יִתְלַוֶּה עִמָּהֶן בַּדֶּרֶךְ. פָּגַע עַכּוּ"ם בַּדֶּרֶךְ - מַחְזִירוֹ לִימִינוֹ. הָיוּ עוֹלִין בְּמַעֲלֶה אוֹ יוֹרְדִים בִּירִידָה - לֹא יִהְיֶה יִשְׂרָאֵל לְמַטָּה וְעַכּוּ"ם לְמַעְלָה, אֶלָּא יִשְׂרָאֵל לְמַעְלָה, וְעַכּוּ"ם לְמַטָּה, שֶׁמָּא יִפּל עָלָיו לַהֲמִיתוֹ. וְאַל יָשֹׁחַ לְפָנָיו - שֶׁמָּא יָרֹץ אֶת גֻּלְגָּלְתּוֹ.
אִם שְׁאָלוֹ לְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ? יַרְחִיב לוֹ אֶת הַדֶּרֶךְ, כְּדֶרֶךְ שֶׁהִרְחִיב יַעֲקֹב לְעֵשָׂו, שֶׁנֶּאֱמַר "עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה".
◼️
🔍 ביאור בעברית מדוברת
יהודי צריך להיזהר שלא להתייחד עם גויים, משום שיש לחשוש שיפגעו בו.
אין ללכת איתם לבדם בדרך. ואם פוגשים בהם – יש להקפיד ללכת מימינם, כדי שאם ינסו לשלוף חרב (החגורה בדרך כלל בצד שמאל), ניתן יהיה לחסום את היד החמושה ביד הימין.
אם עולים או יורדים במדרון, מדרגות או סולם – חשוב שהיהודי יהיה למעלה והגוי למטה, כדי למנוע אפשרות שייפול עליו ויהרוג אותו. כמו כן, לא נכון להתכופף לפניהם, שמא יכו בראשו.
ואם הגוי שואל: "לאן אתה הולך?" – מומלץ לומר יעד רחוק יותר מהיעד האמיתי, וכשיגיע למקום שבו רצה באמת לעצור – ייפרד ממנו מבלי לעורר חשד.
כך עשה גם יעקב, שאמר לעשו "עַד אֲשֶׁר אָבוֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה" – אף שבפועל כלל לא התכוון להגיע לשעיר.
