מגלשות ירידה לעשירים וסולמות עליה לעניים
וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.
📜 לשון "מדרש תנחומא"
אָמַר לָהּ: "לְשִׁשָּׁה יָמִים, דִּכְתִיב כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם".
אָמְרָה לוֹ: "וּמִן אוֹתָהּ שָׁעָה, עַד הַיּוֹם הַזֶּה, מַה הוּא עוֹשֶׂה"?
אָמַר לָהּ: "עוֹשֶׂה סֻלָּמוֹת, מַעֲלֶה לָזֶה מוֹרִיד לָזֶה, מַעֲשִׁיר לָזֶה מוֹרִישׁ לָזֶה".
תֵּדַע,
שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁיָּצָא יַעֲקֹב לַאֲרַם נַהֲרַיִם, כְּתִיב בּוֹ "כִּי בְּמַקְלִי עָבַרְתִּי", וְלֹא עוֹד אֶלָּא "וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו". אִלּוּ הָיָה לוֹ כַּר אוֹ כֶּסֶת, הָיָה מַנִּיחַ שָׁם אֶת רֹאשׁוֹ?
כֵּיוָן שֶׁנִּכְנַס בְּבֵיתוֹ שֶׁל לָבָן - הֶעֱשִׁיר, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ מְאֹד מְאֹד".
מִנַּיִן? מִכֹּחַ הַבְּרָכוֹת שֶׁבֵּרֲכוֹ אָבִיו, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם".
וּמֶה הָיְתָה בִּרְכַּת אַבְרָהָם? "וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל".
כֵּיוָן שֶׁחָזַר מִבֵּית לָבָן, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "צָרִיךְ אֲנִי לְבָרְכוֹ".
מִיָּד נִגְלָה עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וּבֵרֲכוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב עוֹד בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ"
◼️
🔍 ביאור בעברית מדוברת
שאלה אצילה רומאית את רבי יוסי בן חלפתא:
"וכמה ימים לקח לקדוש ברוך הוא לברוא את עולמו?"
השיב לה: "שישה ימים, כמו שכתוב: כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ."
שאלה אותה מטרונה: "ומאז – מה הוא עושה?"
ענה לה רבי יוסי:
"הוא עוסק בסולמות – מעלה את זה ומוריד את זה, מעשיר את אחד ומרושש את האחר."
וראיה לכך מיעקב אבינו:
כשהלך לחרן אמר על עצמו: כי במקלי עברתי את הירדן הזה – לא היה לו כלום, אפילו כרית לשים מתחת לראשו לא הייתה לו, ולכן הניח את ראשו על אבנים.
אבל כשהתגורר בבית לבן – התעשר מאוד, כמו שכתוב: ויפרוץ האיש מאוד מאוד.
ומניין בא לו העושר? מכוח הברכות שקיבל מאביו: וייתן לך את ברכת אברהם – וברכת אברהם עצמה הייתה: וה' ברך את אברהם בכל.
וכאשר שב יעקב לארץ כנען, אמר הקדוש ברוך הוא: "כעת עליי לברך אותו בעצמי."
ומיד נגלה אליו וברכו, כמו שנאמר: וירא אלוהים אל יעקב עוד בבואו מפדן ארם ויברך אותו.
