שלבי גאולת ישראל
וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם
ארבע לשונות – ארבע מדרגות של גאולה
כנגד ארבעת לשונות הגאולה שבתורה – “והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי” – תקנו חכמים ארבע כוסות בליל הסדר.
אבל מדוע לא נאמרה הגאולה בפסוק אחד שלם, אלא נחלקה לארבעה שלבים נפרדים?
שואל על כך המגיד מדובנא, ומשיב במשל נאה:
יש עצמים שהם צירוף של חלקים רבים.
כך, למשל, “בית” איננו עצם אחד בלבד – הוא מורכב מדלת, תקרה, קירות, חלונות ועוד.
אף אחד מן החלקים הללו לבדו אינו נקרא “בית”,
ורק כאשר כל החלקים מתחברים יחד ונשלמת הבנייה – מקבל הדבר את שמו החדש, “בית”.
כך גם בגאולה.
הגאולה השלמה היא מכלול של שלבים – הוצאה, הצלה, גאולה, לקיחה – וכל שלב מקרב אותנו אל השלמות.
ייתכן שכבר נשתחרר משעבוד מלך אכזר, אך עדיין נהיה בגלות;
או שנמצא במנוחה מדוחק העבודה, אך טרם הגענו אל ארץ חירותנו.
הגאולה היא תהליך – לא רגע אחד – ולכן אנו שותים ארבע כוסות, כל אחת כנגד מדרגה בפני עצמה.
משל
אדם שחלה ומחלתו גרמה לו צרות רבות – כאב ראש, חולשה, סחרחורת ונדודי שינה – בא אל הרופא.
אם יכול הרופא לרפאו לגמרי, הוא אומר לו בפשטות: “אל תירא, עוד מעט תתרפא לגמרי”.
אבל אם אין בידו לרפא אלא בהדרגה – כגון רק בקיץ –
לא יאמר לו “אין לי תרופה כעת”, כדי שלא ייפול ליבו,
אלא ינחמו בשלבים: “עכשיו אקל מעליך את כאב הראש, אחר כך תשוב לישון בטוב, ובהמשך תתחזק לגמרי”.
וכך, אף שהחולה מבין שהרפואה המלאה עוד עתידה לבוא, הוא מתעודד בזכות השיפור ההדרגתי.
הנמשל
גם גאולת מצרים לא באה באחת.הקב"ה חלק אותה לארבעה שלבים, כדי לעודד את העם ולהודיעם שהדרך ארוכה אך מובטחת.
כל שלב – והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי – הוא תרופה בפני עצמה,
והרפואה השלמה, גאולת העתיד, תבוא בזמנה – כשישתלמו כל חלקי התהליך.
