שלבי גאולת ישראל.
"והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים
והצלתי אתכם מעבודתם
וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים
ולקחתי אתכם לי לעם"
כנגד ארבעת לשונות הגאולה ('והוצאתי', 'והצלתי', 'וגאלתי', 'ולקחתי') - תיקנו לנו חז"ל, לשתות ארבע כוסות יין בליל הסדר.
אבל, מדוע חילק הקב"ה את הגאולה השלמה לכמה חלקים?
כך שואל המגיד מדובנא,
ועונה:
יש עֲצָמִים, שהם בעצם הרכבה של עצמים אחרים בעלי שמות אחרים.
לדוגמא: הָעֶצֶם ששמו "בית", מורכב מַעְצְמֵי מִשְׁנֶה רבים - דלת, תקרה, קיר, חלון וכו'.
מתי בעצם יקבל העצם המורכב את שמו החדש?
כאשר מגיע הדבר לידי גמר.
רק אז מתאחדים העצמים השונים והופכים להיות עצם אחר בעל שם אחר.
גם בענייננו,
בגאולה השלמה (זו שלעתיד לבוא), יש רכיבים ושלבים : הוצאה, הצלה, גאולה (חלקית), לקיחה.
כל רכיב עשוי לבטא משהו אחר,
לדוגמה:
גם אם נִמָּצֵא עדיין בגלות - לא יִרְדֶּה בנו מלך רע כפרעה.
גם אם יִרְדֶּה מלך אכזר - לא יהיה זה בעבודת חומר ולבנים.
וכן הלאה.
החלוקה הזו היא שמשתקפת בארבעת הכוסות הנפרדות.
משל
לחולה, אשר מחלתו הסתעפה וְהִצְמִיחָה בעיות וענפים שונים, כמו: כאב ראש, אבדן טעם באוכל, נדודי שינה, סחרחרת וכדומה.
בבואו לפני הרופא, אזי:
אם רואה הרופא שיכול הוא לרפא אותו כליל, הרי אז, לא יכביר הרופא מילים, אלא יאמר לו בפשטות "אל תירא. הִנֵּה חִישׁ קַל תתחזק ותתרפא, ותהיה בריא כאחד האדם".
לא כן הדבר, אם יראה הרופא שאין בידיו לְרַפֹּאוֹתוֹ עכשיו, אלא רק בעתיד, כגון בבוא ימי החמה.
במקרה כזה, לא יאמר לו הרופא "איני יכול לרפאתך עתה. שוב אליי בימי החמה", שהרי בכך יפחד החולה ויתעצב מֵאֵימַת הַמָּוֶת.
על כן יאמר לו בנוסח אחר: "אל תירא. לעת עתה ארפאך מכאב הראש, ואח"כ יַעְרְבוּ לְחִכְּךָ המאכל והמשתה". וככה יוסיף לתאר בפניו את שלבי הרפואה, ולבסוף יאמר, כי רפואתו השלמה תבוא אליו בימי החמה.
והנה,
אף כי מֵבִין החולה מדבריו, כי אין הַמַּרְפֵּא מוכן כעת, מכל מקום, הוא נרגע, ביודעו כי בוא תבוא הרפואה השלמה, כפי שבאות תרופותיו למחלות הַמִּשְׁנִיּוֹת.
הנמשל
בכוונה תחילה הזכיר הכתוב את הגאולה הזו בכינויים רבים וחלק אותה לארבע.
זאת, כדי להבהיר לישראל, כי אין זו הגאולה השלמה שלעתיד לבוא.
אבל אל להם לחשוש כי אבדה תקוותם חלילה, אבל ידעו, שזו תבוא בבוא העת, כפי שבאו השלבים שקדמו לה.