| לוח שנה אדר תשפ"ה - באדיבות 2NET |
אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.
📜 לשון ספר החינוך
משָּׁרְשֵׁי מִצְוָה זוֹ - שֶׁנִּהְיֶה פְּנוּיִם מֵעֲסָקֵינוּ לִכְבוֹד הַיּוֹם, לִקְבֹּעַ בְּנַפְשֹׁתֵינוּ אֱמוּנַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, שֶׁהִיא חֶבֶל הַמּוֹשֶׁכֶת כָּל יְסוֹדֵי הַדָּת.
וְנִזְכֹּר בְּיוֹם אֶחָד בְּכָל שָׁבוּעַ וְשָׁבוּעַ, שֶׁהָעוֹלָם נִבְרָא בְּשֵׁשֶׁת יָמִים חֲלוּקִים, וּבַשְּׁבִיעִי לֹא נִבְרָא דָּבָר.
וּבְכָל יוֹם וְיוֹם נִבְרְאוּ עִנְיָנִים חֲלוּקִים, לְהוֹרוֹת עַל הָרָצוֹן הַפָּשׁוּט,
שֶׁלֹּא כְּדַעַת הַמִּתְפַּלְסְפִים - הַנִּמְאָסִים לָנוּ בְּדַעְתָּם זֶה - שֶׁחוֹשְׁבִים לֵאמֹר, שֶׁעִם הֱיוֹתוֹ בָּרוּךְ הוּא, הָיָה הַכֹּל.
וּבִמְנוּחָתֵנוּ בַּשְּׁבִיעִי, זֵכֶר לָנוּ בְּחִדּוּשׁוֹ שֶׁל עוֹלָם, כִּי כְּשֶׁיִּשְׁבְּתוּ בְּנֵי אָדָם כֻּלָּם, בְּיוֹם אֶחָד בַּשָּׁבוּעַ,
וְיִשְׁאַל כָּל שׁוֹאֵל מָה עִלַּת זֹאת הַמְּנֻחָה? וְיִהְיֶה הַמַּעֲנֶה "כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה'" וְגוֹ', כָּל אֶחָד יִתְחַזֵּק מִתּוֹךְ כָּךְ בָּאֱמוּנָה הָאֲמִתִּית.
וּמִלְּבַד זְכִירַת חִדּוּשׁ הָעוֹלָם, יֵשׁ בּוֹ זְכִירַת נֵס מִצְרַיִם, שֶׁהָיִינוּ עֲבָדִים שָׁם, וְלֹא הָיִינוּ יְכוֹלִים לָנוּחַ בְּעֵת חֶפְצֵנוּ בִּמְנֻחָה, וְהָאֵל הִצִּילָנוּ מִיָּדָם, וְצִוָּנוּ לָנוּחַ בַּשְּׁבִיעִי.
וְעַל כֵּן, זָכַר בְּמִשְׁנֵה תּוֹרָה, זֶה הַשֹּׁרֶשׁ הַשֵּׁנִי שֶׁיֵּשׁ לָנוּ בַּמְנֻחָה, וְאָמַר שָׁם בְּמִצְוַת שַׁבָּת ""וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" וְגוֹ' "עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת".
◼️
🔍 ביאור בעברית מדוברת
אחת המטרות של מצוות שמירת שבת היא שנפנה את עצמנו מעיסוקי היומיום לכבוד היום, ונזכור מחדש שהעולם נברא - שהוא לא התפתח מעצמו.
אמונה זו בחידוש העולם היא הבסיס שמוביל אחריו את כל יסודות האמונה.
בכל שבוע, כשאנו שובתים יום אחד, אנו מזכירים לעצמנו שהעולם נברא בשישה ימים שונים זה מזה, וביום השביעי חדלה הבריאה.
כך מתברר שהכול נעשה ברצון ה’, ולא כמו שסברו הפילוסופים - שטענו שהעולם קיים מאז ומעולם ושכביכול “נמצא” מוכן לפני ה’.
ובמנוחה שאנו נחים ביום השביעי טמונה עדות לחידוש העולם:
כשכולם שובתים ביום אחד, וכל אדם שואל “למה בעצם שובתים?”, התשובה - "כי ששת ימים עשה ה’ את השמים ואת הארץ" - מחזקת את האמונה האמיתית אצל כל אחד.
מלבד זכרון הבריאה, יש בשבת גם זכר ליציאת מצרים: היינו עבדים, ולא יכולנו לנוח כרצוננו.
הקב"ה הציל אותנו מצרים, וציווה עלינו לנוח ביום השביעי.
לכן בספר דברים מופיע טעם נוסף לשבת:
"וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים… על כן ציווך ה’ אלוהיך לעשות את יום השבת".