פקודי: מדוע המשכן נקרא 'פיקדון'?

אדם מנופץ באגרופיו בכעס מול פסל המלך

המשכן כְּעֵרָבוֹן וּפִקָּדוֹן להגנת עם ישראל

אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת

🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.

📜לשון מדרש תנחומא

אָמַר רַבִּי חִיָּא: 
לְמָה אֻמּוֹת הָעוֹלָם דּוֹמִין?
לְאָדָם שֶׁהָיָה שׂוֹנֵא אֶת הַמֶּלֶךְ, וְהָיָה מְבַקֵּשׁ לְהִתְגָּרוֹת בּוֹ, וְלֹא הָיָה יָכוֹל.
מֶה עָשָׂה? הָלַךְ אֵצֶל אַדְרִיּוֹנְטוּס שֶׁלּוֹ, וּמְבַקֵּשׁ לְהַפִּילוֹ.
וְהָיָה מִתְיָרֵא מִן הַמֶּלֶךְ שֶׁלֹּא יַהַרְגֶנּוּ.
מֶה עָשָׂה? נָטַל אֶת הַצִּפֹּרֶן שֶׁל בָּרְזֶל, וְהָיָה מַכְנִיסוֹ תַחְתָּיו. אָמַר, מִתּוֹךְ שֶׁאֲנִי מַפִּיל אֶת הַבָּסִיס - הָאַדְרִיּוֹנְטוּס נוֹפֵל.

כָּךְ אֻמּוֹת הָעוֹלָם. 
הֵם מְבַקְשִׁים לְהִתְגָּרוֹת בְּהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאֵינָן יְכוֹלִין.
וּבָאִין וּמִתְגָּרִין בְּיִשְׂרָאֵל.
אָמַר דָּוִד, "יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ" וְגוֹ'.
מָשָׁל, מִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְהַכּוֹת לַחֲמוֹר - מַכֶּה אֶת הָאֻכָּף.
כָּךְ עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה, מִתּוֹךְ שֶׁאֵינָן יְכוֹלִים לְמַעְלָן - חוֹזְרִין עַל יִשְׂרָאֵל.

אֵימָתַי?
בְּשָׁעָה שֶׁאֵין לָהֶם דָּבָר לְמַשְׁכֵּן.
אֲבָל בַּמִּשְׁכָּן, שֶׁנִּתְמַשְׁכֵּן עַל יְדֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר "אֵלֶה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת".

◼️

🔍 ביאור בעברית מדוברת

אמר רבי חייא:

למה דומות אומות העולם?
לאדם ששונא את המלך ורוצה להתגרות בו, אלא שאינו יכול להגיע אליו.

מה עשה?
הלך אל האנדרטה של המלך, ביקש להפילה - אך פחד שמא ייתפס ויומת.
לבסוף לקח ציפורן של ברזל, והחל מחליש את בסיס הפסל מבפנים. אמר לעצמו:
אם אפגע ביסוד - ייפול הפסל כולו.

כך אומות העולם:
מבקשות לפגוע בקדוש ברוך הוא, אך אינן יכולות.
ולכן הן מחפשות "את הבסיס" - ופונות לפגוע בישראל, עמו.
ועל זה אמר דוד: "יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ…".
משל למי שאינו מסוגל להכות את החמור - ולכן מכה את האוכף שעל גבו.

כך עובדי עבודה זרה:
מאחר שאינם יכולים לפגוע למעלה - הם חוזרים ומתגרים בישראל למטה.

ומתי זה קורה?
כאשר אין בידם "משכון": שום עדות על הקרבה בין ישראל לקב"ה.

אבל כאשר יש משכן - והוא עצמו "משכון", ערבון למחילה ולחידוש הברית -
ניטלת מהן כל אחיזה.
המשכן מעיד שנעשה שלום בין ישראל לאביהם שבשמים, וכיוון שיש "משכון" חי וקיים -
אין לאומות העולם פתח להתגרות עוד.

ולכך נאמר:
"אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן - מִשְׁכַּן הָעֵדוּת",
עדות שהקשר קיים - והאומות מאבדות את כוחן לפגוע בישראל.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר