ויקהל: רבי יהושע בתשובה נִצַּחַת לקיסר

רבי יהושע והקיסר מביטים על העיר מגג הארמון

תורת משה קיימת לעד

לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת

🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.

📜 לשון "קהלת רבה"

אַנְדְּרִיָּאנוּס שְׁחִיק טְמַיָּא שָׁאַל אֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה.
אֲמַר לֵיהּ: "אֲנָא טַב מִמּשֶׁה רַבָּךְ".
אֲמַר לֵיהּ "לָמָּה?"
"דַּאֲנָא חַי וְהוּא מֵת, וּכְתִיב 'כִּי לְכֶלֶב חַי הוּא טוֹב מִן הָאַרְיֵה הַמֵּת'.

אֲמַר לֵיהּ: "יָכֵיל אַתְּ לִגְזֹר דְּלָא יַדְלֵק בַּר נָשׁ נוּר תְּלָתָא יוֹמִין?"
אֲמַר לֵיהּ: "אִין".
לְעִידָן רַמְשָׁא דְּיוֹמָא, קָמוּ, סְלָקוּ תַּרְוֵיהוֹן עַל אִיגַר פָּלָטִין.
חֲמֵי תְּנָנָא סָלֵיק מִן רָחֵיק.

אֲמַר לֵיהּ: "מַה כֵּן?"
אֲמַר: "אִיפַּרְכָא בִּישׁ, וְעָאל אַסְיָא וּבַקַּר יָתֵיהּ, וַאֲמַר לֵיהּ עַד דְּשָׁתֵי חֲמִימֵי לָא מִיתְּסֵי".

אֲמַר לֵיהּ: "תִּיפַּח רוּחֵיהּ. עַד דְּאַתְּ בַּחַיִּים בָּטְלָה גְּזֵרָתָךְ, וּמשֶׁה רַבֵּנוּ בְּשָׁעָה שֶׁנִּגְזַר עָלֵינוּ לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל משְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, לָא מַדְלֵיק יְהוּדָאי נוּר בְּשַׁבַּתָּא מִיּוֹמוֹהִי, וַעֲדַיִן לֹא נִתְבַּטְּלָה גְּזֵרָתוֹ מִכַּמָּה שָׁנִים עַד הַשְׁתָּא, אֲמַרְתְּ אַתְּ כֵּן דַּאֲנָא טַב מִינֵיהּ?"

◼️

🔍 ביאור בעברית מדוברת

הקיסר אדריאנוס שֶׁיִּשָּׁחֲקוּ עַצְמוֹתָיו (קללה המקובלת כלפיו במדרש) פנה לרבי יהושע בן חנניה ואמר לו בהקנטה:

"אני טוב יותר ממשה רבך."

רבי יהושע שאל אותו: "מדוע?"

ענה הקיסר:
"מפני שאני חי והוא מת. והרי כתוב בקהלת: 'כי לכלב חי הוא טוב מן האריה המת' - אם כן, חי טוב מן המת!"

רבי יהושע אמר לו:
"האם אתה מסוגל לגזור גזֵרה שלא יֵדליק אדם אש במשך שלושה ימים?"

אמר לו הקיסר: "כן."
והוא אכן הוציא צו כזה בכל רחבי הממלכה.

כשקרב הערב באותו יום, עלו שניהם אל גג ארמון המלך, וראו מרחוק עמוד עשן עולה לשמים.

רבי יהושע פנה לקיסר ושאל: "מה הדבר הזה? מי העז להפר את הגזֵרה שלך?"

אמר לו הקיסר:
"אחד מנציבי המחוז שלי חלה. בא הרופא לבקרו ואמר לו שלא יוכל להתרפא עד שישתה מים חמים - ולכן הדליקו אש כדי לחמם לו מים."

אמר לו רבי יהושע:
"תיפח רוחך! אתה עוד בחיים, וכבר בטלה גזֵרתך.
ואילו משה רבנו - ברגע שציווה 'לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת' - אין יהודי מדליק אש בשבת מאז ימי משה ועד היום, אלפי שנים, וגזֵרתו לא בטלה.
ואתה אומר שאתה טוב ממנו?"

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר