על 3 דברים העולם עומד
"וְזֹאת תּוֹרַת זֶבַח הַשְּׁלָמִים"
על פסוק זה, נכתב במדרש תנחומא:
זֶהוּ שֶׁאָמַר הַכָּתוּב "אֶשְׁמְעָה מַה יְדַבֵּר הָאֵל ה' כִּי יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל עַמּוֹ" (תְּהִלִּים).
בְּשָׁעָה שֶׁשָּׁמְעוּ עַמּוֹן וּמוֹאָב מִצְוַת הַקָּרְבָּנוֹת,
נִתְכַּנְּסוּ אֵצֶל בִּלְעָם, וְאָמְרוּ לוֹ: מִפְּנֵי מָה לְיִשְׂרָאֵל צִוָּה הקב"ה מִצְוַת קָרְבָּנוֹת, וְלָנוּ לֹא צִוָּה?
אָמַר לָהֶם: "כִּי יְדַבֵּר שָׁלוֹם אֶל עַמּוֹ" כו'.
הַקָּרְבָּנוֹת, אֵינָן אֶלָּא שָׁלוֹם.
יִשְׂרָאֵל שֶׁקִּבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה - צְרִיכִים לְהַקְרִיב.
אַתֶּם, מִתְּחִלָּה פְּסַלְתֶּם אוֹתָהּ - וְעַכְשָׁו אַתֶּם רוֹצִים לְהַקְרִיב?
מִי שֶׁקִּבְּלָה - הוּא מַקְרִיב.
שֶׁנֶּאֱמַר "ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם".
אבל, מדוע באמת רק מי שקיבל את התורה זכאי להקריב קרבנות?
וכתב על כך המגיד מדובנא:
משל
לְעָנִי מָרוּד, שֶׁהָיָה לוֹ בַּמֶּרְחַקִּים אָח עָשִׁיר, אֲשֶׁר נָהַג לִשְׁלֹחַ לוֹ בְּכָל שָׁנָה, סַךְ מָעוֹת, לְכַלְכָּלָתוֹ.
שָׁנָה אַחַת, לֹא שִׁגֵּר לוֹ אֶת הַמָּעוֹת, וְעַד מְהֵרָה שָׁקַע הָאָח הֶעָנִי בְּחוֹבוֹת.
כַּעֲבֹר זְמַן, הִגִּיעַ הֶעָשִׁיר אֶל הַיְּרִיד שֶׁנֶּעֱרַךְ בְּעִיר מְגוּרֵי הֶעָנִי, וּמִיָּד בְּבוֹאוֹ, הָלַךְ אֶל בֵּית אָחִיו הֶעָנִי, וַיֹּאמֶר לוֹ: "עֲשֵׂה נָא חֶשְׁבּוֹן כַּמָּה אַתָּה צָרִיךְ - וְאֶתֵּן לְךָ".
וַיַעְרֹךְ הֶעָנִי לְפָנָיו אֶת חֶשְׁבּוֹן חוֹבוֹתָיו לְבַעֲלֵי הַחֲנוּיוֹת וְלִשְׂכַר הַדִּירָה, וְכָל מָה שֶׁהוּא צָרִיךְ לִנְשׂוּאֵי בִּתּוֹ.
וַיִּתֵּן לוֹ הֶעָשִׁיר אֶת הַכֹּל, אֲבָל צִוָּה עָלָיו לֵאמֹר: "רְאֵה אָחִי, כִּי כָּל זֶה עָשִׂיתִי קֹדֶם לְכָל עֲסָקַיי, כִּי מָחָר יַתְחִיל הַיְּרִיד, וְאֶהְיֶה טָרוּד בַּמַּשָּׂא וּמַתָּן. לָכֵן אֲבַקֵּשׁ אוֹתְךָ מְאֹד, שֶׁתִּתֵּן לִי מְנוּחָה בְּכָל יְמֵי מֶשֶׁךְ הַיְּרִיד, וְלֹא תָּבוֹא אֵלַי לְהַטְרִיד אוֹתִי בְּעִנְיָנִים כָּאֵלֶּה".
לְמָחָר, הִתְחִיל הַיְּרִיד, וְהֶעָשִׁיר פָּתַח אֶת חֲנוּתוֹ כְּדֵי לִמְכֹּר אֶת בַּדֵּי הַמֶּשִׁי הַיְּקָרִים אוֹתָם הֵבִיא.
וַתַּעֲבֹר אֵשֶׁת הֶעָנִי לִפְנֵי הַחֲנוּת שֶׁל אֲחִי בַּעֲלָהּ, וַתִרְאֵה כִּי הִיא מְלֵאָה בְּקוֹנִים הַמְּשַׁלְּמִים בְּמֵיטַב כַּסְפָּם, וַתָּשָׁב אֶל בֵּיתָהּ לְפַתּוֹת אֶת בַּעֲלָהּ, שֶׁיֵּלֵךְ אֶל אָחִיו לְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ עוֹד עַל צְרָכָיו.
וַיֹּאמֶר לָהּ: "הֲלֹא הַשְׁבֵּעַ הִשְׁבִּיעַ אוֹתִי שֶׁלֹּא אֵלֵךְ אֵלָיו וְלֹא אַטְרִידֶנּוּ בְּעִנְיָנִים כָּאֵלֶּה, וְאֵיךְ אֵלֵךְ וְאֶשָּׂא פָּנַי לְנֶגְדּוֹ?"
וַתַּעַן הָאִשָּׁה בְּחָכְמָה, וַתֹּאמֶר אֵלָיו: "אַתָּה תָּבוֹא אֶל הַחֲנוּת, וְתַתְחִיל לִבְדֹּק וּלְמַשְׁמֵשׁ בַּסְּחוֹרוֹת, כְּכָל יֶתֶר הַקּוֹנִים הָעוֹמְדִים שָׁם. וְכַאֲשֶׁר תִּשְׁאָלֶנּוּ עַל דְּבַר הַמְּחִיר, תֹּאמַר לוֹ בְּתוֹךְ הַדְּבָרִים, כִּי אַתָּה צָרִיךְ לְמָעוֹת".
מִשֶּׁלֹּא נוֹתְרָה בְּיָדוֹ בְּרֵרָה, עָשָׂה כַּעֲצָתָהּ וְהָלַךְ אֶל הַחֲנוּת.
עוֹדוֹ מְמַשְׁמֵשׁ וּבוֹחֵן אֶת הַסְּחוֹרָה, הֵבִין הֶעָשִׁיר אֶת כַּוָּנָתוֹ הַנִּסְתֶּרֶת, וְאָמַר לוֹ בְּעָרְמָה "מָה לְךָ לִבְדֹּק בְּבַדִּים אֵלּוּ? אַדְּרַבָּה, לֵךְ לְבֵיתְךָ, וְתָבִיא מִשָּׁם אֶת מְעִילֵי הַמֶּשִׁי שֶׁלְּךָ, כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לִבְחֹר עֲבוּרָם אֶת הַבַּדִּים הַמַּתְאִימִים... וְאִם אֵין לְךָ - לָמָּה זֶה תְּבַקֵּשׁ בַּד?"
נמשל
קֹדֶם שֶׁנִּבְנָה הַמִּשְׁכָּן, הָיָה הָעוֹלָם דּוֹמֶה לְשֻׁלְחַן בַּעַל שְׁתֵּי רַגְלַיִם - שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לַעֲמֹד, וְהוּא מִתְנוֹעֵעַ.
כֵּיוָן שֶׁעָשׂוּ לוֹ רֶגֶל שְׁלִישִׁית - נִתְבַּסֵּס וְעָמַד.
כָּךְ, מִשָּׁעָה שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם וְעַד שֶׁקִּבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה, הָיָה הָעוֹלָם עוֹמֵד - בַּתְּחִלָּה אֶל רֶגֶל אַחַת, שֶׁל גְּמִילוּת חֲסָדִים, וְאַחַר שֶׁקִּבְּלוּ יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה - נוֹסְפָה לוֹ רֶגֶל שְׁנִיָּה - רֶגֶל הַתּוֹרָה.
וַעֲדַיִן הָיָה הָעוֹלָם רוֹעֵד בִּגְלַל שֶׁחָסְרָה לוֹ הָרֶגֶל הַשְּׁלִישִׁית - רֶגֶל הָעֲבוֹדָה.
מִשֶּׁזָּכוּ יִשְׂרָאֵל גַּם בְּרֶגֶל זוֹ - הִתְבַּסֵּס עוֹלָמָם.
וְאִם כֵּן, יָפֶה עָנָה אוֹתָם בִּלְעָם.
כִּי הֵם חָשְׁבוּ שֶׁעִנְיַן הַקָּרְבָּנוֹת, הוּא בַּעַל חֲשִׁיבוּת בִּפְנֵי עַצְמוֹ, וְהָיָה קָשֶׁה בְּעֵינֵיהֶם מַדּוּעַ לֹא צִוָּה אוֹתָם ה' עַל כָּךְ?
עַל זֶה עָנָה, שֶׁהַקָּרְבָּנוֹת אֵינָן אֶלָּא שָׁלוֹם - לְהַשְׁלִים אֶת הָרֶגֶל הַחֲסֵרָה.
אֲבָל מִי שֶׁלֹּא קִבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, וְנוֹתַר עִם רֶגֶל אַחַת (שֶׁל גְּמִילוּת חֲסָדִים), לְשֵׁם מָה לוֹ רֶגֶל שְּׁלִישִׁית? וְהַלֹּא בֵּין כָּךְ לֹא יוּכַל לַעֲמֹד אֵיתָן, שֶׁהֲרֵי חֲסֵרָה לוֹ הַשְׁנִיָּה (רֶגֶל הַתּוֹרָה)...