מדוע נקרא המישור ליד שיטים בשם "אָבֵל"? הנה פתרון התעלומה
וַיַּחֲנוּ עַל הַיַּרְדֵּן מִבֵּית הַיְשִׁמֹת עַד אָבֵל הַשִּׁטִּים (מקרא)מִישׁוֹר שֶׁל שִׁטִּים - אָבֵל שְׁמוֹ (רש"י)
אֲבָל מה זה אָבֵל?
ובכן,
כאן כתב רש"י: "מִישׁוֹר שֶׁל שִׁטִּים אָבֵל שְׁמוֹ".
ובספר בראשית (י"ד ו), כתב רש"י: "איל פארן - כְּתַרְגּוּמוֹ מִישׁוֹר. וְאוֹמֵר אֲנִי, שֶׁאֵין 'אֵיל' לְשׁוֹן מִישׁוֹר, אֶלָּא מִישׁוֹר שֶׁל פָּארָן 'אֵיל' שְׁמוֹ, וְשֶׁל מַמְרֵא 'אֵלוֹנֵי' שְׁמוֹ, וְשֶׁל יַרְדֵּן 'כִּכָּר' שְׁמוֹ, וְשֶׁל שִׁטִּים 'אָבֵל' שְׁמוֹ (אָבֵל הַשִּׁטִּים), וְכֵן בַּעַל גָּד 'בַּעַל' שְׁמוֹ. וְכֻלָּם מְתֻרְגָּמִין מִישׁוֹר, וְכָל אחד שְׁמוֹ עָלָיו".
זאת אומרת
לעיתים בתנ"ך, שם המקום הוא פשוט 'שם פרטי' של המישור באזור זה - לא תיאור כללי של שטח.
האזור המישורי הצמוד אל שיטים - נקרא אָבֵל.
האזור המישורי הצמוד אל פארן - נקרא אֵיל.
האזור המישורי הצמוד אל ירדן - נקרא כִּכָּר.
וכן הלאה.
כלומר
בסמוך למקומות שונים, היו מישורים פתוחים. כל מישור כֻּנָּה בשם משלו.
דוגמאות לכך מהשפה
- המילה "שליט" מקבלת כמה כינויים בתנ"ך:
הכינוי אינו מהווה את שמו הפרטי של השליט הספציפי, שהרי לדוגמא כל מלכי מצרים לדורותיהם (הפרעונים) נקראו בכינוי 'פרעה'. - שליט ירושלים - מַלְכִּי צֶדֶק.
- שליט פלישתים - אֲבִימֶלֶךְ.
- שליט מצרים - פַּרְעֹה.
- שליט עמלק - אֲגַג.
- שליט פרס - אַרְתַּחְשַׁסְתְּא.
- גם בימינו, מקבלת המילה שליט ביטויים שונים:
- שליט יפן - קיסר.
- שליט ירדן - מלך.
- שליט גרמניה - קַיְיזֶר.
- שליט רוסיה - צָאר.
- שליט - קָרָאִי.
- דבר דומה אנו מוצאים ביחס למילה המתארת את הקטיף:
- בתבואה - קציר.
- בזיתים - מַסִּיק.
- בתאנים - אֲרִיָּה.
- בענבים - בָּצִיר.
- בתמרים - גָּדִיד.
- בתפוזים - קטיף.
- המילה המתארת את קולו של בעל חי:
- אדם - מדבר.
- סוס 🐴 - צוהל.
- אריה - שואג.
- איל 🦌 - עוֹרֵג.
- יונה - הומה.
- ציפור 🐦 - מצייצת.
- פרה - גועה.
- דבורה 🐝 - מזמזמת.
- כלב - נובח.
- חתול 🐱 - מילל.
- חמור - נוער.
- דב 🐻 - נוהם.
- כבשה - פּוֹעָה.
- תרנגול 🐓 - קורא.
- אווז - מגעגע.
- אפרוח 🐤 - מצייץ.
- עורב - קורא.
- צפרדע 🐸 - מקרקרת.
- גמל - נוחר.
- נחש 🐍 - נושף.