מהו הכתר הגבוה מכולם? הרמב"ם על הכהונה, המלכות וכתר התורה
וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.
📜לשון הרמב"ם
בִּשְׁלשָׁה כְּתָרִים נִכְתְּרוּ יִשְׂרָאֵל: כֶּתֶר תּוֹרָה, וְכֶתֶר כְּהֻנָּה, וְכֶתֶר מַלְכוּת.
- 👑 כֶּתֶר כְּהֻנָּה - זָכָה בּוֹ אַהֲרֹן, שֶׁנֶּאֱמַר "וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם".
- 👑 כֶּתֶר מַלְכוּת - זָכָה בּוֹ דָּוִד, "שֶׁנֶּאֱמַר "זַרְעוֹ לְעוֹלָם יִהְיֶה וְכִסְאוֹ כַשֶּׁמֶשׁ נֶגְדִּי".
- 👑 כֶּתֶר תּוֹרָה - הֲרֵי מֻנָּח וְעוֹמֵד וּמוּכָן לְכָל יִשְׂרָאֵל, שֶׁנֶּאֱמַר "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ משֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" - כָּל מִי שֶׁיִּרְצֶה יָבוֹא וְיִטּל...
הֲרֵי הוּא אוֹמֵר "בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ וְרוֹזְנִים יְחֹקְקוּ צֶדֶק", "בִּי שָׂרִים יָשֹׂרוּ".
הָא לָמַדְתָּ - שֶׁכֶּתֶר תּוֹרָה גָּדוֹל מִשְּׁנֵיהֶם.
◼️
🔍 ביאור בעברית מדוברת
הרמב"ם מלמד שעם ישראל זכה לשלושה כתרים: כתר כהונה, כתר מלכות וכתר תורה.
👑 כתר כהונה ניתן לאהרן ולזרעו לדורות, והם זכו בכבוד ובעבודת המקדש.
👑 כתר מלכות ניתן לדוד ולזרעו, והם זכו להנהיג את עם ישראל ולשבת על כיסא המלכות.
👑 כתר תורה, לעומת זאת, פתוח לכל אחד ואחת מישראל שרוצה ללמוד ולקחת אותו לעצמו. התורה היא ירושה לכולנו, וכל מי שרוצה יכול לקום ולהיות גדול בתורה.
אולי תחשוב שכתר הכהונה או המלכות חשובים יותר מכתר התורה, אבל הרמב"ם מביא את הפסוק "בי מלכים ימלוכו" ללמד אותנו שהתורה היא זו שמקיימת את המלכים ואת השרים, וכל המנהיגות והחשיבות נובעות מהתורה.
מכאן לומדים שכתר התורה גדול וחשוב יותר מכתר הכהונה וכתר המלכות, והוא נגיש לכל מי שמוכן לעמול ולהתמיד, ללא תלות בייחוס או במעמד.