התגמול של פנחס: משל על הידיד שמחק את כל החובות
לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם
❓שאלה:
מדוע זכה פנחס לשכר כה גדול - ברית כהונת עולם - מה שלא זכו לו אפילו משה ואהרן? הרי גם משה עמד בפרץ והציל את עם ישראל פעמים רבות, ובמיוחד בחטא העגל, שבו הצליח להשיב את חמת ה' מהשחית. אז מה ההבדל בין מעשהו של פנחס למעשה של משה?
📖 משל:
אדם אחד היה חייב כספים רבים להרבה נושים. בכל פעם שהנושים באו לדרוש את כספם בכעס ואיום, הופיעו עבורו עורכי דין וידידים שהגנו עליו, טענו בשמו טענות מוצדקות, ודחו את התביעה לבית דין למועד מאוחר יותר. כך בכל פעם מחדש - הצליחו למנוע את מימוש החוב, אבל בפועל החוב נשאר בעינו.
יום אחד חזרו הנושים שוב, בתקיפות רבה, והפעם עמד החייב בפני סכנה ממשית.
אז בא אחד מאוהביו הקרובים, ניגש לכל הנושים, עשה איתם פשרה - שילם להם עשירית מהחוב -קיבל את כל שטרי החוב, קרע אותם ושרף. בכך שחרר את ידידו מהחוב באופן סופי, ולא נשמע עוד קול נוגש לעולם.
האם לא ברור שהאוהב הזה עשה עבורו הרבה יותר מכל הקודמים? הם רק דחו את הדין, והוא - מחק אותו לגמרי.
🎯 נמשל:
כאשר חטאו בני ישראל בעגל, באה מידת הדין להענישם. משה עמד בפרץ, התפלל וביקש רחמים - וה' אכן ניחם על הרעה. אבל מה כתוב שם? "וביום פקדי ופקדתי עליהם" - כלומר: העונש נדחה לזמן אחר, אבל לא בוטל לגמרי. אכן, נגזר על הדור ההוא למות במדבר.
לא כן פנחס. במעשהו - בקנאותו - הוא עצר את המגפה והסיר את הדין מעל העם לגמרי. הוא לא דחה את הפורענות - הוא ביטל אותה מן השורש.
ולכן, פנחס זכה למה שלא זכה משה - כי הוא לא רק הגן על ישראל, אלא פדה אותם מהחוב עצמו.
(מעובד עפ"י משלי המגיד מדובנא)