עקב: איך יודעים שה' נאמן לשלם שכר?

עכברים אוכלים את התבואה

ארבעה סיפורים של חכמים שמלמדים: הקב"ה נאמן לשלם שכר טוב
 

וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן... וְשָׁמַר ה' ...אֶת הַבְּרִית

🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.

📜לשון המדרש "דברים רבה"

1. 🌾מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי פִּינְחָס בֶּן יָאִיר,

שֶׁהָיָה דָּר בְּעִיר אַחַת בַּדָּרוֹם, וְהָלְכוּ אֲנָשִׁים לְהִתְפַּרְנֵס שָׁם, וְהָיוּ בְּיָדָן שְׁתֵּי סְאִין שֶׁל שְׂעוֹרִים, וְהִפְקִידוּ אֶצְלוֹ, וְשָׁכְחוּ אוֹתָן וְהָלְכוּ לָהֶן.

וְהָיָה רַבִּי פִּינְחָס בֶּן יָאִיר, זוֹרֵעַ אוֹתָן בְּכָל שָׁנָה, וְעוֹשֶׂה אוֹתָן גֹּרֶן וְכוֹנְסָן.

אַחַר שֶׁבַע שָׁנִים, הָלְכוּ אוֹתָן הַחֲבֵרִים לְשָׁם, לִתְבֹּעַ אוֹתָן לִתֵּן לָהֶם.
מִיָּד הִכִּיר אוֹתָן רַבִּי פִּינְחָס בֶּן יָאִיר. אָמַר לָהֶם: "בּוֹאוּ וּטְלוּ אוֹצְרוֹתֵיכֶם".

הֲרֵי מֶאֱמוּנָתוֹ שֶׁל בָּשָׂר וָדָם, אַתָּה יוֹדֵעַ אֱמוּנָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

2. 🐁 וְשׁוּב, מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי פִּינְחָס בֶּן יָאִיר,

שֶׁהָלַךְ לְעִיר אַחַת, וְהָיוּ הָעַכְבָּרִים אוֹכְלִים בִּתְחוּמָהּ שֶׁל אוֹתָהּ הָעִיר. בָּאוּ וּבִקְּשׁוּ הֵימֶנוּ.

מֶה עָשָׂה רַבִּי פִּינְחָס בֶּן יָאִיר?
אָמַר לָהֶן: "לָמָּה אֵין אַתֶּם מַפְרִישִׁין מַעְשְׂרוֹתֵיכֶם כָּרָאוּי? מְבַקְּשִׁים אַתֶּם שֶׁנַּעֲרֹב אֶתְכֶם שֶׁאִם אַתֶּם מַפְרִישִׁין מַעְשְׂרוֹתֵיכֶם כָּרָאוּי אֵין עַכְבָּרִים אוֹכְלִין עוֹד"?

אָמְרוּ לוֹ: "אִין". עָרַב אוֹתָן וְהָלְכוּ הָעַכְבָּרִים וְלֹא נִרְאוּ עוֹד.

3. 🌊 דָּבָר אַחֵר: מַעֲשֶׂה בְּאָדָם אֶחָד,

שֶׁהָיָה חוֹפֵר שִׁיחִין לָרַבִּים. בִּתּוֹ הָיְתָה הוֹלֶכֶת בַּדֶּרֶךְ, וּבָאת לַעֲבֹר בַּנָּהָר, וּשְׁטָפָהּ.

בָּאוּ וְאָמְרוּ לוֹ לְרַבִּי פִּינְחָס: "כָּךְ הִגִּיעַ לְבִתּוֹ שֶׁל פְּלוֹנִי".
אָמַר לָהֶם: "אִי אֶפְשָׁר! כֵּיוָן שֶׁהָיָה עוֹשֶׂה רְצוֹנוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בַּמַּיִם, אֵין
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְאַבֵּד אֶת בִּתּוֹ בַּמַּיִם".

מִיָּד נָפְלָה צְוָחָה בָּעִיר: "בָּאֲתָה בִּתּוֹ שֶׁל פְּלוֹנִי".

אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, כֵּיוָן שֶׁאָמַר רַבִּי פִּינְחָס בֶּן יָאִיר כָּךְ, יָרַד מַלְאָךְ וְהֶעֱלָה אוֹתָהּ.

4. 💎 מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן שֶׁטַח,

שֶׁלָּקַח חֲמוֹר אֶחָד מִיִּשְׁמְעֵאלִי אֶחָד.

הָלְכוּ תַּלְמִידָיו, וּמָצְאוּ בּוֹ אֶבֶן אַחַת טוֹבָה תְּלוּיָה לוֹ בְּצַוָּארוֹ.
אָמְרוּ לוֹ: "רַבִּי, בִּרְכַּת ה' הִיא תַעֲשִׁיר".

אָמַר לָהֶן רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן שֶׁטַח: "חֲמוֹר לָקַחְתִּי - אֶבֶן טוֹבָה לֹא לָקַחְתִּי".
הָלַךְ וְהֶחֱזִירָהּ לְאוֹתוֹ יִשְׁמְעֵאלִי, וְקָרָא עָלָיו אוֹתוֹ יִשְׁמְעֵאלִי: "בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי שִׁמְעוֹן בֶּן שָׁטַח".

הֱוֵי מֶאֱמוּנָתוֹ שֶׁל בָּשָׂר וָדָם - אַתָּה יוֹדֵעַ אֱמוּנָתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁנֶּאֱמָן לְשַׁלֵּם לְיִשְׂרָאֵל שְׂכַר הַמִּצְווֹת שֶׁהֵן עוֹשִׂין.

◼️

🔍 ביאור בעברית מדוברת

1. 🌾 שכר השעורים שנשתכחו

מעשה ברבי פנחס בן יאיר, שגר בעיר בדרום. באו לשם פועלים לעבוד והפקידו אצלו שתי סאין (מידות) של שעורים - אך שכחו מהן והלכו לדרכם.
רבי פנחס לא רק שמר על השעורים - אלא זרע אותם בכל שנה, אסף את התבואה לאוצר, ושמר.
לאחר שבע שנים חזרו הפועלים ותבעו את האבדה. אמר להם רבי פנחס: "בואו קחו את האוצרות שלכם".

מכאן למדים: אם אדם פשוט שומר אמונים כך - קל וחומר שהקב"ה נאמן לשלם שכר טוב לצדיקים.

2. 🐭 העכברים והמעשרות

פעם בא רבי פנחס בן יאיר לעיר אחרת, שבה העכברים אכלו את היבול בשדות. ביקשו ממנו עזרה.
שאל אותם: "האם אתם מפרישים מעשרות כראוי?"
ענו: "לא תמיד..."
אמר להם: "אם תתחייבו להפריש 
- אני מתחייב שהעכברים יפסיקו להזיק".
הם קיבלו על עצמם ורבי פנחס ערב. ואכן – העכברים נעלמו.

מכאן למדים: השכר למצוות מגיע, לעיתים, מיד - גם בצורת שמירה והגנה.

3. 🌊 הבת שניצלה מהנהר

אדם אחד חפר בורות מים לרבים. יום אחד, בתו טבעה בנהר.
באו להודיע לרבי פנחס בן יאיר. אמר להם: "לא ייתכן! מי שעושה את רצון ה' עם מים 
- לא יאבד את בתו במים".
ומיד נפוצה שמועה בעיר: "בתו ניצלה!".
חז"ל אמרו 
- בזכות בטחונו, ירד מלאך והציל אותה.

מכאן למדים: מי שמקדיש את עצמו למען הציבור - הקב"ה מצילו גם כשאין דרך טבעית לכך.

4. 💎 היהלום שהושב

רבי שמעון בן שטח קנה חמור מישמעאלי.
תלמידיו גילו יהלום תלוי בצוואר החמור. אמרו: "ברכת ה' התגשמה אצלך!"
אך רבי שמעון ענה: "חמור קניתי 
- לא יהלום". והלך להשיב את האבן לבעליה.
כשראה הישמעאלי את היושר, קרא: "ברוך ה' אלוקי שמעון בן שטח!"

מכאן למדים: אם כך אמונתו של אדם בשר ודם - כמה גדולה אמונתו של הקב"ה, שנאמן לשלם שכר המצוות.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר