שבח שבט לוי, דיוק לשוני בפסוק, ותשובת חז"ל על חלקן של הנשים בחטא העגל
הָאֹמֵר לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ לֹא רְאִיתִיו וְאֶת אֶחָיו לֹא הִכִּיר וְאֶת בָּנָיו לֹא יָדָע
שבט לוי לא חטא בעגל, שכן כשהכריז משה לאחר החטא "מי לה' אלי" - נאמר "ויאספו אליו כל בני לוי" (רש"י).
בפסוקנו משבח משה את הלוויים שהענישו את חוטאי העגל, ואפילו היו אלו אביו, אחיו או בנו.
הכיצד? והרי גם אביו ואחיו ובנו משבט לוי הם - וכמוהו לא חטאו?
ומסביר רש"י שהכוונה:
- לאבי אביו (סבו) שאינו משבט לוי - שהשיא הסב את בתו ללוי.
- לאחיו מהאם הישראלית, שאינו אחיו מהאב הלוי.
- לבן בתו (נכדו) שאינו משבט לוי, שהשיא לוי זה את בתו לישראל שאינו לוי.
אבל:
לאחר שהפסוק אומר במפורש גם "אמו", מדוע לא השלים רש"י ופירש אמו הישראלית?
תשובה:
לפי שהנשים (מכל שבטי ישראל) לא השתתפו בחטא העגל, כמובא ב"פרקי דרבי אליעזר" מ"ה:
"שָׁמְעוּ הַנָּשִׁים וְלֹא קִבְּלוּ עֲלֵיהֶם לִתֵּן נִזְמֵיהֶן לְבַעֲלֵיהֶן, אֶלָּא אָמְרוּ לָהֶם: ״אַתֶּם רוֹצִים לַעֲשׂוֹת שִׁקּוּץ וְתוֹעֵבָה שֶׁאֵין בּוֹ כֹּחַ לְהַצִּיל?״ לֹא שָׁמְעוּ לָהֶם״.
הרי שבהכרח יצאה אמו מכלל החוטאים.
הדבר גם מדויק בלשון הפסוק, שכן אילו הייתה הכוונה לאביו וגם לאמו, היה נכון לומר "לא ראיתים" בלשון רבים.