בראשית: לשמור על האיזון העדין

 על כפות המאזניים: זכויות (מטבעות זהב) וחובות (גושי פחם)

רוע מוחלט - גורר אבדן מוחלט

וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם

🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.

📜 לשון הרמב"ם

אָדָם שֶׁעֲוֹנוֹתָיו מְרֻבִּין עַל זְכֻיּוֹתָיו, מִיָּד הוּא מֵת בְּרִשְׁעוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר "עַל רֹב עֲוֹנֵךְ".
וְכֵן מְדִינָה שֶׁעֲוֹנוֹתֶיהָ מְרֻבִּין, מִיָּד הִיא אוֹבֶדֶת, שֶׁנֶּאֱמַר "זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה" וְגוֹ'.
וְכֵן כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, אִם הָיוּ עֲוֹנוֹתֵיהֶם מְרֻבִּין מִזְּכֻיּוֹתֵיהֶן, מִיָּד הֵן נִשְׁחָתִין שֶׁנֶּאֱמַר "וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם".

וְשִׁקּוּל זֶה, אֵינוֹ לְפִי מִנְיַן הַזְּכֻיּוֹת וְהָעֲוֹנוֹת אֶלָּא לְפִי גָּדְלָם.
יֵשׁ זְכוּת שֶׁהִיא כְּנֶגֶד כַּמָּה עֲוֹנוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר "יַעַן נִמְצָא בוֹ דָּבָר טוֹב".
וְיֵשׁ עָוֹן שֶׁהוּא כְּנֶגֶד כַּמָּה זְכֻיּוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר "וְחוֹטֶא אֶחָד יְאַבֵּד טוֹבָה הַרְבֵּה".
וְאֵין שׁוֹקְלִין - אֶלָּא בְּדַעְתּוֹ שֶׁל אֵל דֵּעוֹת, וְהוּא הַיּוֹדֵעַ הֵיאַךְ עוֹרְכִין הַזְּכֻיּוֹת כְּנֶגֶד הָעֲוֹנוֹת.

◼️

🔍 ביאור בעברית מדוברת

אדם שעוונותיו מרובים מזכויותיו – סופו למות ברשעתו, כפי שנאמר: "עַל רֹב עֲוֹנֵךְ".
כך גם מדינה שעוונותיה מרובים – מיד היא נכחדת, כמו שנאמר: "זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רַבָּה" וכו'.
וכן כל העולם כולו – אם ירבו עוונותיו על זכויותיו, מיד הוא נשחת, שנאמר: "וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם".

אולם, חשבון זה אינו לפי מספר המעשים בלבד, אלא לפי חשיבותם.
יש זכות אחת השוקלת כנגד עבירות רבות, שנאמר: "יַעַן נִמְצָא בוֹ דָּבָר טוֹב".
ויש עוון אחד שיכול להכריע כנגד זכויות רבות, שנאמר: "וְחוֹטֶא אֶחָד יְאַבֵּד טוֹבָה הַרְבֵּה".

ומיהו הקובע את משקל כל מעשה? – רק ה' אלוהי הדעות, היודע כיצד לשקול ולערוך את הזכויות מול העוונות.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר