משלי המגיד מדובנא (תולדות) - האם העשיר זקוק למכתבי המלצה?

בורח עם מכתב המלצה

לעולם אינך יודע מה ילד יום

"וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם"

מַדּוּעַ חוֹזֵר יִצְחָק לְבָרֵךְ אֶת יַעֲקֹב בִּשְׁעַת צֵאתוֹ אֶל חָרָן, אַחֲרֵי שֶׁכְּבָר בֵּרְכוֹ קֹדֶם מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ?

וְהַתְּמִיהָה מִתְעַצֶּמֶת כַּאֲשֶׁר אָנוּ קוֹרְאִים אֶת דִּבְרֵי הַמִּדְרָשׁ: "אָמַר לוֹ (יִצְחָק לְיַעֲקֹב) בּוֹא וַאֲבָרְכֶךָּ בְּרָכָה שֶׁל גָּלוּיוֹת".

וְכִי אֵיזוֹ בְּרָכָה יֵשׁ לוֹ לָאָדָם בַּגָּלוּת?

וּמְבָאֵר הַמַּגִּיד מִדּוּבְּנָא:

מָשָׁל:

לְאֶחָד שֶׁהָיָה גָּדוֹל בַּתּוֹרָה וּבְחָכְמָה, וּבָא מִמִּשְׁפָּחָה מְיֻחֶסֶת, וְאִתְּרַע מַזָּלוֹ, וְהֻכְרַח לַעֲזֹב אֶת מְקוֹמוֹ, וְלִנְדֹּד בָּעֲיָרוֹת הָרְחוֹקוֹת, בִּכְדֵי לְחַזֵּר עַל פִּתְחֵי הַנְּדִיבִים, לְצֹרֶךְ פַּרְנָסַת בֵּיתוֹ. וְהָיוּ עִמּוֹ מִכְתָּבִים מֵאַנְשֵׁי עִירוֹ, אֲשֶׁר תֵּאֲרוּ אֶת מַעֲלוֹתָיו הַיְּקָרוֹת וְאֶת חֲשִׁיבוּתוֹ, לְמַעַן אֲשֶׁר בְּכָל מָקוֹם אֵלָיו יָבוֹא - יֶחְרְדוּ לִקְרָאתוֹ לְכַבְּדוֹ בְּכָל הַטּוֹב וּלְהַרְבּוֹת לוֹ מַתַּן. 

לְיָמִים, הִצְלִיחַ ה' אֶת מַעֲשָׂיו וְנִתְעַשֵּׁר בְּהוֹן עָתָק.

וַיְהִי בְּיוֹם הַנְחִילוֹ אֶת בָּנָיו, הֶעֱנִיק לְכָל אֶחָד אֶת הַחֵלֶק הָרָאוּי לוֹ, וּבְתוֹךְ כָּךְ הִצִּיעַ גַּם אֶת חֲפִיסַת מִכְתְּבֵי הַהַמְלָצָה שֶׁקִּבֵּל, וְשָׁאַל לְבָנָיו מִי חָפֵץ בְּאֵלּוּ.

וַיְהִי כִּמְצַחֵק בְּעֵינֵיהֶם, לֵאמֹר לְמִי יֵשׁ צֹרֶךְ בְּאֵלּוּ?

עָנָה אֶחָד וְאָמַר, כִּי יֵשׁ לוֹ חֵפֶץ בָּהֶם.
"אָמְנָם אֲקַוֶּה לה' כִּי לֹא אֶזְדַּקֵּק לָהֶם חָלִילָה, אֲבָל מָה אַפְסִיד אִם יִהְיוּ אֵלּוּ שְׁמוּרִים אֶצְלִי וּכְמוּסִים עִמָּדִי? מִי יוֹדֵעַ מָה יֶלֶד יוֹם?"

הַנִּמְשָׁל:

אַבְרָהָם עָלָיו הַשָּׁלוֹם, בִּימֵי עֲלוּמָיו הָיָה מִתְגּוֹרֵר בַּאֲרָצוֹת זָרִים, וָהּ' יִתְבָּרֵךְ עָשָׂה עִמּוֹ נִפְלָאוֹת וְנִסִּים בְּכָל עֵת - לָתֵת עֵינֵי הַשְׁגָּחָתוֹ עָלָיו, וְלָתֵת אֶת חִנּוֹ בְּעֵינֵי כָּל רוֹאָיו, וּלְהַצִּילוֹ מִיַּד כָּל פֶּגַע.
וְכַאֲשֶׁר בָּא אַבְרָהָם בַּיָּמִים, וְנִתְבָּרֵךְ בַּכֹּל, לֹא הָיָה לוֹ עוֹד צֹרֶךְ בִּישׁוּעוֹת נִסִּיּוֹת, כִּי כְּבָר הָיָה בְּיָדוֹ הַנְהָגַת הָעֹשֶׁר הַטִּבְעִית, וְהִיא בִּרְכַּת "
בַּכֹּל" אוֹתָהּ אַף הִנְחִיל לְיִצְחָק, וּמִמֶּנּוּ לְיַעֲקֹב.

אוּלָם בְּעֵת שֶׁהָיָה יַעֲקֹב עָלָיו הַשָּׁלוֹם, נֶחְפָּז לִבְרֹחַ מֵאַרְצוֹ וּמִמּוֹלַדְתּוֹ, לִהְיוֹת גּוֹלֶה בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה - הָיָה זָקוּק גַּם לְאוֹתָהּ הַהַנְהָגָה הָרִאשׁוֹנָה שֶׁהָיְתָה בְּאַבְרָהָם טֶרֶם נִתְבָּרֵךְ בַּכֹּל, עַל מְנָת שֶׁיִּהְיֶה ה' עִמּוֹ בְּכָל מְקוֹמוֹת גָּלוּתוֹ.

(מעובד עפ"י משלי המגיד מדובנא)

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר