תולדות: האם עשירים זקוקים להמלצות?

אדם עני רץ יחף ובידו מכתב המלצה

לעולם אינך יודע מה ילד יום

וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם

אבל מדוע יצחק חוזר ומברך את יעקב בשעת יציאתו לחרן, אחרי שכבר בירכו קודם – "מִטַּל הַשָּׁמַיִם וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ"?

התמיהה מתחזקת עוד יותר כשאנחנו שומעים את דברי המדרש:
אמר יצחק ליעקב – "בוא ואברכך ברכה של גלויות".
אבל איזו ברכה יש בגלות? מה יכול להיות טוב במצב כזה?

ה"מגיד מדובנא" מבאר זאת במשל נפלא:

המשל:

אדם גדול בתורה ובחכמה, בן למשפחה מכובדת, נקלע למצוקה כלכלית ונאלץ לעזוב את עירו ולנדוד מעיירה לעיירה כדי לבקש עזרה לפרנסת ביתו.
בידו נשא מכתבי המלצה מאנשי עירו, שבהם תיארו את מעלותיו ואת חשיבותו, כדי שבכל מקום שאליו יגיע יכבדוהו הנדיבים ויעזרו לו.

חלפו שנים, ה' בירכו והצליח מאוד בעסקיו עד שהתעשר עושר רב.
כשבא לחלק את נכסיו בין בניו, העניק לכל אחד את חלקו, והוסיף גם את חבילת מכתבי ההמלצה ששמר כל השנים.
"מי רוצה לקחת את אלה?" שאל.

הבנים צחקו: "מה נועיל בהם עכשיו?"
אחד מהם אמר: "אני אקח. איני מתכוון להשתמש בהם, אבל מי יודע מה ילד יום? אולי יבוא זמן שאצטרך אותם. עדיף שיהיו שמורים בידי".

הנמשל:

אברהם אבינו, בצעירותו, חי בארצות נכר, והקב"ה עשה עמו ניסים ונפלאות בכל עת – שמר עליו, הצילו מכל פגע, ונתן לו חן בעיני כל אדם.
כשהתיישב בארץ ונתברך בכל טוב, כבר לא היה זקוק עוד להשגחות ניסיות כבעבר – שהרי ה' נתן בידו ברכת עושר טבעית, "וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל".
ברכה זו הוריש ליצחק, ויצחק ליעקב.

אבל כאשר יעקב נאלץ לברוח מביתו ולגלות לארץ זרה, הוא שוב נזקק לאותה השגחה מיוחדת שליוותה את סבו אברהם בראשית דרכו.
לכן בירכו יצחק: "וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם" – לא רק עושר ושפע, אלא גם את אותה ברכת ההגנה, החן וההשגחה הניסית שילוו אותך בכל מקום בגלותך.

ישראל וייס

חדש יותר ישן יותר