דילוג לתוכן הראשי

כאן מעיינים (ויחי) - מתן הבכורה ליוסף

  

סבא, אבא וילדים

מקרא ופירושו.

👈פרק מח פסוק ג:

מקרא:

וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל יוֹסֵף

אֵל שַׁדַּי נִרְאָה אֵלַי בְּלוּז בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיְבָרֶךְ אֹתִי

ופירושו:

(כאשר בא יוסף עם מנשה ואפרים בניו, לבקר את יעקב אביו החולה)

אמר יעקב ליוסף.

ה' שנקרא א-ל (חזק), ונקרא ש-ד-י (כי ברכה ממנו - מספיקה וְדַיָּהּ לַכֹּל), התגלה אליי בעיר לוז (בית אל), שבארץ כנען (כאשר ברחתי מבית לבן שבפדן ארם), ובירך אותי.

👈פרק מח פסוק ד:

מקרא:

וַיֹּאמֶר אֵלַי

הִנְנִי מַפְרְךָ וְהִרְבִּיתִךָ

וּנְתַתִּיךָ לִקְהַל עַמִּים

וְנָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲחֻזַּת עוֹלָם

ופירושו:

וכך אמר לי (בברכה):

אני עוד אפרה וארבה אותך (היה זה לפני לידת בנימין),

ועוד עתידים להיוולד ממך 'גוי' (בנימין) + 'קהל עמים' (שבט אחד יתפצל ל-2 שבטים).

ואת הארץ (כנען) אתן לצאצאיך שייאחזו בה לעולם.

👈פרק מח פסוק ה:

מקרא:

וְעַתָּה שְׁנֵי בָנֶיךָ הַנּוֹלָדִים לְךָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ מִצְרַיְמָה 

לִי הֵם

אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה כִּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן יִהְיוּ לִי

ופירושו:

ועכשיו, (אני נותן לך את מתנת הברכה הזו) ושני הבנים שנולדו לך במצרים - לפני שהגעתי לכאן,

הם נחשבים כמו הבנים שלי עצמי (לא רק נכדים).

ילדיך (נכדיי) אפרים ומנשה - ייחשבו לי כמו הבנים ראובן ושמעון.

👈פרק מח פסוק ו:

מקרא:

וּמוֹלַדְתְּךָ אֲשֶׁר הוֹלַדְתָּ אַחֲרֵיהֶם

לְךָ יִהְיוּ

עַל שֵׁם אֲחֵיהֶם יִקָּרְאוּ בְּנַחֲלָתָם

ופירושו:

וככל שתוליד בנים נוספים בהמשך,

אזי יחשבו הם כבניך (כנכדיי ולא כבניי),

ויקבלו את נחלתם בארץ כנען מתוך חלקי אחיהם הגדולים מנשה ואפרים.

תגובות