כך ניצל משה מחרב פרעה
וְשֵׁם הָאֶחָד אֱלִיעֶזֶר כִּי אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.
📜לשון מכילתא דרבי ישמעאל
בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר לוֹ דָּתָן: "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ? הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי? וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר: אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר.
וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה - אָמַר: תִּפְשׂוּ אֶת מֹשֶׁה, וְהַעֲלוּהוּ לַבִּימָה וְכִפְתוּהוּ, וְהַנִּיחוּ אֶת הַסַּיִף עַל צַוָּארוֹ. יָרַד מַלְאָךְ, וְנִדְמָה לָהֶם כִּדְמוּתוֹ שֶׁלְּמֹשֶׁה - תָּפְסוּ אֶת הַמַּלְאָךְ, וְהִנִּיחוּ אֶת מֹשֶׁה.
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: בְּנֵי אָדָם שֶׁתָּפְשׂוּ אֶת מֹשֶׁה, עֲשָׂאָן הַמָּקוֹם אִלְּמִין, עֲשָׂאָן חֵרְשִׁין, עֲשָׂאָן סוֹמִים.
וְהָיוּ אוֹמְרִים לָאִלְּמִין: הֵיכָן הוּא מֹשֶׁה? וְלֹא הָיוּ מְדַבְּרִין, וְלַחֵרְשִׁין - וְלֹא הָיוּ שׁוֹמְעִין, וְלַסּוֹמִין - וְלֹא הָיוּ רוֹאִין. כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו: מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם, אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם, אוֹ חֵרֵשׁ, אוֹ פִקֵּחַ, אוֹ עִוֵּר? הֲלֹא אָנֹכִי ה'?". לְכָךְ נֶאֱמַר: "כִּי אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי".
◼️
🔍 ביאור בעברית מדוברת
רבי יהושע אומר: מתי ה' הציל את משה?
באותו רגע שדתן אמר לו: "מי שם אותך להיות שר ושופט עלינו? האם אתה רוצה להרוג אותי כמו שהרגת את המצרי?"
כששמע משה את הדברים – “ויירא משה ויאמר: אכן נודע הדבר”.
כשפרעה שמע שדבר ההריגה נודע, הוא אמר מיד: “תפסו את משה!”
העלו אותו לבמה, קשרו אותו, והניחו את החרב על צווארו.
אז ירד מלאך מן השמים, והתגלה לפניהם בדמותו המדויקת של משה.
האנשים תפסו בטעות את המלאך, ובינתיים משה האמיתי ניצל.
רבי אליעזר אומר:
אלה שתפסו את משה – ה' הכה אותם כך שלא יוכלו להזיק לו:
הוא הפך אותם לאילמים, לחרשים ולעיוורים.
היו שואלים את האילמים: “איפה משה?” – והם לא יכלו לענות.
שואלים את החרשים – ולא שמעו.
שואלים את העיוורים – ולא ראו כלל.
וכפי שנאמר להמשך בפרשה:
"מי שם פה לאדם, מי ישום אילם, או חרש, או פיקח, או עיוור – הלא אנכי ה'".
ולכן נאמר: “כי אלוהי אבי בעזרי” – ה' עצמו הוא שעמד לצידו של משה והצילו.
