דילוג לתוכן הראשי

כרטיס ביקור (תצווה) - בגדי כהונה

כהן גדול (המכלול)

-בגדי הכהנים-

בפרשה הקודמת (תרומה), למדנו על אופן בניית המשכן, וכליו.
בפרשה זו, נלמד על בגדי הכהנים, ועל הכנתם (של הכהנים) ואימונם לקראת כניסתם לתפקיד.

👈כהן 'הדיוט' (פשוט) - 4 בגדים

1. מכנסיים

עשויים פשתן.
מהמָתְנַיִם ועד הירכיים (כמו מכנסי 3/4).

2. כותונת

עשויה פשתן עם דוגמת משבצות
מהצוואר ועד העקבים (דומה לחלוק).
ללא פתח קדמי/אחורי (הלבישה מפתח הצוואר).

3. אבנט

חגורה עשויה פשתן עם צמר כבשים צבוע בתכלת, ארגמן ותולעת שני.
נחגרה ב
מָתְנַיִם - מעל הכותונת.

4. מגבעת

כובע עשוי פשתן.
לחבישה על הראש ומסביבו (כתחבושת כרוכה).

👈כהן גדול - 8 בגדים

4 הנ"ל, ובנוסף:

5. מעיל

עשוי צמר כבשים צבוע בתכלת.
בשולי המעיל (בהיקפו התחתון) נתלו - לסירוגין - פעמונים עשויים זהב, וּמַאֲרָגִים דמויי רימונים, העשויים צמר כבשים צבוע בתכלת, ארגמן ותולעת שני.
המעיל נלבש מעל האבנט.

6. אפוד

עשוי משזירת חוטי זהב עם חוטי פשתן, וחוטי צמר כבשים צבוע בתכלת, ארגמן ותולעת שני.
האפוד כיסה את חלקו האחורי של הכהן ומעט מצדדיו, ונחגר באמצעות חגורה מובנית (הקרויה 'חֵשֶׁב האפוד') שאף הידקה את המעיל (שנלבש כאמור תחת האפוד).
מצדו האחורי (צד הגב) של החשב, יצאו זוג רצועות (כתפיות), שעלו לעבר הכתפיים, סבבו אותן, וירדו מלפנים.
בסמוך לקצה של כל 'כתפייה' - שובצה אבן שהם.
על צמד אבני השהם - נחקקו 12 שמות השבטים.

7. חושן

עשוי מאותם חומרים כמו האפוד.
נראה כמו תיקייה סגורה.
בחלקו החיצוני שובצו 12 אבנים טובות מסוגים שונים.
על כל אבן נחקק שם שבט אחר.
בתוך קפליו הונח כתב עם שם ה' המפורש.
בחלקו העליון, הוכנו צמד טבעות זהב. כל טבעת חֻבְּרָה בשרשרת זהב אל 'הכתפייה' שמעליה.
גם בחלקו התחתון של החושן, הוכנו צמד טבעות זהב. כל טבעת חֻבְּרָה בפתיל תכלת אל טבעת שנקבעה בבסיס 'הכתפייה' בצד שלה.

8. ציץ

עשוי זהב דק.
נתלה על המצח.
נקשר - 
מאחורי הראש - באמצעות 3 פתילי תכלת (שקצותיהם נקשרו יחד):
פתיל 1 יצא מקצה השפה הימנית.
פתיל 2 יצא מקצה השפה השמאלית.
פתיל 3 יצא מקצה השפה העליונה.


8 ימי המילואים

לקראת כניסתם לתפקיד, התאמנו הכהנים במשך 8 ימים.
(מילואים = הכנה והשלמה לקראת התפקיד.)
תהליך האימון בפועל, מתואר בספר 'ויקרא' בפרשות 'צו' ו'שמיני'.
פרשתנו (תצווה) מפרטת את ההוראות שמסר ה' למשה על כך.

ובכן, בכל אחד משבעת הימים, על כל הכהנים לבצע פעולות אלו: (ביום השמיני בוצעו פעולות אחרות)

  • לטבול במקווה טהרה
  • ללבוש את בגדי הכהונה
  • להימשח בשמן המשחה.
  • למשוח את מזבח הנחושת בשמן המשחה.
  • להקריב פר ל'חטאת' - באופן הבא:
    • לסמוך ידיהם על ראש הפר.
    • לשוחטו.
    • לתת מעט מהדם, באצבע (במריחה) על ארבע הקרנות שבראש מזבח הנחושת.
    • לשפוך את יתרת הדם אל היסוד שבתחתית המזבח.
    • להקטיר באש המזבח, את חֶלְבֵי הפר (השומן המשובח, וכן יותרת הכבד והכליות).
    • לשרוף את יתר הפר - כליל - מחוץ למחנה.
  • להקריב איל ל'עולה' - באופן הבא:
    • לסמוך ידיהם על ראש האיל.
    • לשוחטו.
    • לזרוק מהדם (התזה) פעמיים על מזבח הנחושת:
      - התזה 1 לכיוון חלקה התחתון של הזווית (מפגש דפנות) צפונית-מזרחית
      - התזה 2 לכיוון חלקה התחתון של הזווית (מפגש דפנות) דרומית-מערבית.
    • לנתח (לחתוך) את האיל לאיבריו, ולהקטירו כליל על אש המזבח.

  • להקריב איל ל'שלמים' - באופן הבא:
    • להכין בסל 30 לחמי מצה (ללא החמצה):
      • 10 - 'מאפה תנור' - מערבבים סולת בשמן, ואופים בתנור.
      • 10 - 'מֻרְבֶּכֶת'  - מערבבים סולת בשמן ומים רותחים, אופים בתנור, ומטגנים  בשמן.
      • 10 - 'רקיקין' -  מערבבים סולת במעט שמן, אופים בתנור, ומורחים שמן מעל.
    • לסמוך ידיהם על ראש האיל.
    • לשוחטו.
    • לתת מעט מדמו על תנוך אוזנם הימנית של הכהנים, ועל בוהן ידם ורגלם הימנית.
    • לזרוק מהדם (בהתזה) פעמיים על מזבח הנחושת:
      - התזה 1 לכיוון חלקה התחתון של הזווית (מפגש דפנות) צפונית-מזרחית
      - התזה 2 לכיוון חלקה התחתון של הזווית (מפגש דפנות) דרומית-מערבית.
    • להתיז מתערובת דם איל השלמים ושמן המשחה, על גוף הכהנים ובגדיהם.
    • לקחת את חֶלְבֵי האיל (השומן המשובח, וכן יותרת הכבד והכליות וְהָאַלְיָה), ואת השוק האחורית הימנית, ואת החזה, יחד עם 3 מלחמי המצה (1 מכל סוג), להניף את הכל יחד, ולהקטיר - הכל פרט לחזה - באש המזבח.
    • משה יאכל את החזה.
    • הכוהנים יאכלו את שאר הבשר עם שאר 27 כיכרות המצה.
      (ככל שיישאר - יש לשרוף את הנותר)
בנוסף לכל אלה,
יש להקריב - מאז שמונת ימי המילואים - ולעולם,
2 כבשים לקרבן 'תמיד': האחד בבוקר, והשני אחה"צ ('בין הערביים').

מזבח הזהב

הפרשה מסיימת בציווי על בניית מזבח הזהב (המכונה גם מזבח הקטורת או המזבח הפנימי).

ראו אודותיו בפוסט כרטיס ביקור 👈 תרומה.