כשהמחנך האישי לוקח עליו את אשמת הנסיך
וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו
🕊️ תחילה לשון המקור 📜ואחריה ביאור קצר🔍 להבנה בנחת.
📜 לשון "ויקרא רבה"
רַבִּי אַבָּא בַּר יוּדָן בְּשֵׁם רַבִּי אַבָּא:
מָשָׁל לְבֶן מְלָכִים, שֶׁנִּתְגָּאֶה לִבּוֹ עָלָיו, וְלָקַח אֶת הַסַּיִּף לַחְתֹּךְ אֶת אָבִיו.
אָמַר לוֹ פַּדְגוֹגוֹ: "אַל תְּיַגַּע אֶת עַצְמְךָ. תֵּן לִי וַאֲנִי חוֹתֵךְ".
הֵצִיץ הַמֶּלֶךְ עָלָיו, אָמַר לוֹ: "יוֹדֵעַ אֲנִי לְהֵיכָן הָיְתָה כַּוָּנָתְךָ, מוּטָב שֶׁיִּתָּלֶה הַסִּרְחוֹן בְּךָ וְלֹא בִּבְנִי. חַיֶּיךָ, מִן פָּלָטִין דִּידִי לֵית אַתְּ זָיַיע, וּמוֹתַר פָּתוֹרִי אַתְּ אָכֵיל, עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע אֲנוֹנָס אַתְּ נָסֵיב.
כָּךְ:
- מִן פָּלָטִין דִּילִי לֵית אַתְּ זָיַיע - ככתוב על כהן גדול "וּמִן הַמִּקְדָּשׁ לֹא יֵצֵא",
- וּמוֹתַר פָּתוֹרִי אַתְּ אָכֵיל - ככתוב על הכהנים "וְהַנּוֹתֶרֶת מִן הַמִּנְחָה..."
- עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אֲנוֹנָס אַתְּ נָסֵיב - אֵלּוּ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה שֶׁנִּתְּנוּה לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו.
◼️
🔍 ביאור בעברית מדוברת
אהרן אמר לעצמו:
“אם בני ישראל יעשו את העגל - האשמה תיפול עליהם.
עדיף שאני אקבל את האשמה, ולא הם.”
רבי אבא בר יודן בשם רבי אבא מביא משל:
בן-מלכים אחד התגאה בליבו, לקח את החרב ורצה לפגוע באביו המלך.
הפדגוג שלו (המורה האישי) אמר לו:
“אל תתאמץ. תן לי - ואני אעשה את זה במקומך.”
המלך הסתכל עליו ואמר לפדגוג:
“אני יודע בדיוק מה הייתה הכוונה שלך:
רצית שהאשמה תיפול עליך, ולא על הבן שלי.
אני נשבע לך: מהארמון שלי אף אחד לא יזיז אותך.
תמיד תאכל משולחן המלך,
ותקבל ממני עוד עשרים וארבע מתנות יקרות.”
כך היה עם אהרן:
“מן פלטרין דילי לית את זעי” - כמו שכתוב על הכהן הגדול: “ומן המקדש לא יצא”.
“ומותר פתורי את אכיל” - כמו שכתוב על הכהנים: “והנותרת מן המנחה…”.
“עשרים וארבע אנונס את נסיב” - אלו 24 מתנות הכהונה שניתנו לאהרן ולבניו.
